Table of Contents
LIGECA
LItigation - GEschillen - Consumenten/Consommateurs - Advocatuur/Avocats
Adres:
Hoogstraat 139, bus 201000 Brussel
Tel.: +32 2 648 20 98
Fax : +32 2 648 11 67
E-mail: ombudsman@avocats.be
Website: http://obfg.ligeca.be/nl
Een bemiddelingsaanvraag indienen
via Belmed
Voor welke problemen?
Geschillen die betrekking hebben op:
- diensten geleverd door advocaten
Kosten
- Gratis
Talen
Talen waarin de bemiddeling kan worden gevoerd:
- Nederlands
- Frans
- Duits
- Engels
Territoriale bevoegdheid
- België
Toegangsvoorwaarden
- U hebt al contact opgenomen met de andere partij om te proberen het geschil in der minne op te lossen en dit maximum 1 jaar geleden.
- Er is nog geen procedure lopend tussen de consument en dienst advocaat.
Hoe werkt het?
Een advocaat of consument dient gratis een klacht in bij de ombudsdienst. De ombudsman ontvangt alle klachten en controleert of die volledig en gegrond zijn. Hij verwijst de klacht door naar een lokale ombudsman die ze zal behandelen.
Elke balie heeft een lijst met minstens 3 lokale ombudsmannen. Zij hebben allemaal de nodige ervaring en kennis en zijn allen erkend bemiddelaar. Zo garanderen ze een menselijke en correcte aanpak van de klacht.
De ombudsman kiest de lokale ombudsman uit de lijst van de balie waar de advocaat in kwestie ingeschreven is. De consument kan evenwel kiezen voor een ombudsman uit een ander arrondissement. Zo waarborgt de ombudsdienst de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de lokale ombudsman.
De lokale ombudsman onderzoekt de klacht en zoekt samen met de partijen naar mogelijke oplossingen. De lokale ombudsman kan een oplossing voorstellen en aanbevelingen doen. Advocaat en cliënt kunnen die oplossing en aanbevelingen volgen, maar zijn daartoe niet verplicht.
Meer informatie is terug te vinden op http://obfg.ligeca.be/nl.
Formulier
U maakt gebruik van het standaardformulier.
Reglement
Te respecteren procedurereglement.