Op deze pagina vindt u 14 verschillende brieven die u na de nodige aanpassingen kan gebruiken om het geschil met uw verkoper te regelen. De modelbrieven zijn thematisch gerangschikt volgens de problematiek waarvoor u een oplossing zoekt. Ze vormen niet meer dan een algemene leidraad. Elk garantiegeschil heeft immers niet alleen algemene maar ook specifieke kenmerken. De modelbrieven moet u dus aanpassen aan de inhoud van uw klacht.

Enige voorkennis van de garantiewet is altijd nuttig bij de regeling van een geschil. Onder de rubriek garantieregeling vindt u enkele algemeenheden over de garantiewet en haar toepassingen. De tekst onder de vorm van 'vraag en antwoord' vooraf eens doornemen moet u ook toelaten een oordeelkundig gebruik te maken van de hierna volgende modelbrieven.

Modelbrieven

  1. Garantiegeschil – algemeen model (DOC, 27.5 KB)

  2. Vraag voor een herstelling of vervanging van gebrekkig product binnen de wettelijke garantieperiode  – algemeen (DOC, 24 KB)

  3. Vraag voor een herstelling of vervanging van een gebrekkig product binnen de eerste 6 maanden na levering (DOC, 24 KB)

  4. Vraag voor een vervanging of terugbetaling na herhaaldelijke herstellingen (DOC, 23 KB)

  5. Vraag voor de herstelling of vervanging van een gebrekkig product binnen de wettelijke garantieperiode – aanrekenen van kosten – vraag voor een kosteloze herstelling of vervanging (DOC, 22.5 KB)

  6. Afwijzing van de terugbetaling onder de vorm van een waardebon (DOC, 22.5 KB)

  7. Vraag voor de herstelling van een gebrekkig geïnstalleerd goed (DOC, 23 KB)

  8. Ingebrekestelling van de verkoper – laatste aanmaning (DOC, 23.5 KB)

  9. Verkoop van goed met contractuele waarborgen – commerciële garantie verkoper/fabrikant -  algemeen (DOC, 25 KB)

  10. Melding van een zichtbaar gebrek kort na de aankoop (DOC, 23.5 KB)

  11. Inroeping van de regeling verborgen gebreken na het verstrijken van de wettelijke garantietermijn (DOC, 22.5 KB)

  12. Aanvraag voor een alternatieve geschillenoplossing (bemiddeling) (DOC, 23 KB)

  13. Beroep op de rechtsbijstandsverzekeraar contractuele geschillen (DOC, 22.5 KB)

  14. Eenzijdig verzoekschrift aan de vrederechter voor een oproeping in verzoening - garantiegeschil (DOC, 23.5 KB)

Laatst bijgewerkt
15 januari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming
    Online

    Koopje of flop? Tips om veilig online te shoppen

  2. Online

    Gebruik van de begrippen “elektronische handtekening” en andere “vertrouwensdiensten” alsook het begrip “duurzame gegevensdrager” - Gids voor de redacteurs van wettelijke en reglementaire teksten

  3. Consumentenbescherming
    Mededinging
    Kwaliteit & veiligheid
    Ondernemingen
    Energie
    Online

    Jaarverslag van de FOD Economie