Uit de vele signalen die de Algemene Directie Economische Inspectie dagelijks ontvangt blijkt dat de consument vaak geconfronteerd wordt met garantiegeschillen. Onder het motto 'goed geïnformeerd is beter geregeld' vindt u op deze pagina twee rubrieken die u kunnen helpen bij het vinden van een oplossing:

  • Onder de rubriek garantieregeling vindt u bondig gehouden informatie over de garantie in de toepassing (zoals o.a. uw rechten en plichten). Verder krijgt u een soort stappenplan dat behulpzaam kan zijn bij het zoeken naar een oplossing. Zich vooraf goed informeren is daarin een eerste belangrijke stap. De tekst onder de vorm van 'vraag en antwoord' vooraf eens doornemen moet u ook toelaten oordeelkundig gebruik te maken van de hierna volgende modelbrieven. Wie meer informatie over de wettelijke garantie wenst kan ook de brochure van de Algemene Directie Economische Reglementering consulteren.
  • In de rubriek modelbrieven vindt u 14 verschillende brieven die u na de nodige aanpassingen kan gebruiken om het geschil met uw verkoper te regelen. De modelbrieven zijn thematisch gerangschikt volgens de problematiek waarvoor u een oplossing zoekt.
Laatst bijgewerkt
22 januari 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming
    Online

    Koopje of flop? Tips om veilig online te shoppen

  2. Online

    Gebruik van de begrippen “elektronische handtekening” en andere “vertrouwensdiensten” alsook het begrip “duurzame gegevensdrager” - Gids voor de redacteurs van wettelijke en reglementaire teksten

  3. Consumentenbescherming
    Mededinging
    Kwaliteit & veiligheid
    Ondernemingen
    Energie
    Online

    Jaarverslag van de FOD Economie