Table of Contents

    Groene producten of diensten

    Iets meer dan een derde van de Belgische kmo’s (33,8 %) biedt in 2024 groene producten en/of diensten aan, wat gelijkaardig is aan het resultaat in 2022 (34,6 %). Het aandeel ondernemingen die nu nog geen groene producten/diensten aanbiedt maar er in de komende twee jaar wel plant om aan te bieden, blijft hangen op 9,9 %. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2022 (13,1 %).

    Hoe groter een onderneming is, hoe vaker ze een groen product of dienst aanbiedt, of in de toekomst wil aanbieden:

    • 43,4 % van de micro-ondernemingen biedt nu of in de toekomst groene producten of diensten aan;
    • bij kleine ondernemingen stijgt dat aandeel naar 50,3 %; en
    • bij middelgrote ondernemingen is dat zelfs 60,6 %.

    Als we de ondernemingen indelen in sectoren, biedt 42,7 % van de retailsector al groene producten aan, beduidend meer dan in andere sectoren. Een mogelijke verklaring is dat ondernemingen in de retailsector reageren op de vraag van de consument om te verduurzamen.

    Voor de meeste ondernemingen met groene producten of diensten (46,3 %) zijn die groene producten of diensten goed voor minder dan 10 % van de totale omzet.

    Het aandeel van ondernemingen die meer dan de helft van hun omzet uit groene producten halen is ten opzichte van 2022 (23,3 %) teruggevallen naar 15,5 %.

    De resultaten van de enquêtes kunnen variëren als gevolg van verschillen in steekproeven, methodologie en sociaaleconomische context.

    Van de ondernemingen die producten verkopen, geeft een derde (33,6 %) aan dat ze geen gerecycleerde materialen gebruiken als grondstof. Iets meer dan de helft (58,2 %) geeft aan dat ze wel gerecycleerde materialen als grondstof gebruiken, maar dat dat niet meer dan de helft is. Slechts een fractie van de ondernemingen gebruikt hoofdzakelijk gerecycleerde materialen, al stijgt dat aandeel naarmate een onderneming groter wordt.

    Levensduur producten

    Een onderneming speelt ook in op duurzaamheid door de levensduur van haar producten te verlengen. Zo zijn minder materialen nodig dan om een volledig nieuw product te produceren. Een product kan bijvoorbeeld zodanig ontworpen worden dat herstel of vervanging van individuele componenten gemakkelijk is, of door materialen te gebruiken die langer meegaan.

    Ongeveer de helft van de ondernemingen geeft aan de levensduur van sommige of al hun producten te verlengen. Bij kleine ondernemingen (10-49 werknemers) stijgt dat zelfs naar bijna zes op de tien ondernemingen (58,4 %).

    Groene tewerkstelling

    Een persoon met een groene baan is iemand die rechtstreeks met informatie, technologieën of materialen die de kwaliteit van de omgeving beschermen of herstellen, werkt. In die job is er dus nood aan specifieke kennis en/of vaardigheden, zoals de kennis van milieuwetgeving.

    Gevraagd naar hoeveel voltijdse werknemers zich focussen op groene banen, geeft een kwart (25,8 %) van de kmo’s aan dat ze minstens één persoon in dienst hebben die een groene baan heeft.

    Hoe meer werknemers een onderneming heeft, hoe groter de kans dat de onderneming minstens één groene werknemer heeft. Bij micro-ondernemingen ligt dat op 25,0 %, terwijl dat bij kleine en middelgrote ondernemingen respectievelijk 44,1 % en 64,3 % is.

    Ook het gemiddeld aantal werknemers met een groene baan stijgt naarmate de onderneming groter is, al is dat ook deels te verklaren door het grotere aantal werknemers.

    Laatst bijgewerkt
    30 april 2025