Table of Contents

    In het digitale tijdperk is zichtbaarheid op het internet voor bedrijven een dwingende noodzaak geworden. De beheersing van digitale communicatiemiddelen is dan ook een grote uitdaging voor onze Kmo's, vooral omdat die middelen niet langer beperkt zijn tot websites, hoe geavanceerd ze ook zijn. Sociale media zijn in toenemende mate alomtegenwoordig en nemen vele vormen aan, zoals sociale netwerken, bedrijfsblogs, het delen van multimedia-inhoud via aangepaste websites en bedrijfswiki's.

    Om meer informatie te verkrijgen over het gebruik van andere digitale technologieën door kmo’s kunt u op de webpagina's terecht:

    Kmo's die sociale media gebruiken

    In 2023 gebruikt ongeveer 68 % van de kmo’s sociale media om digitaal te communiceren, een stijging van 12 procentpunten ten opzichte van 2019 (56,1 %). Twee vijfde van die kmo’s beperkt zich tot één type sociale media terwijl drie vijfde verschillende sociale media gebruikt.

    Een meer gedetailleerde analyse naar bedrijfsgrootte laat zien dat bijna 65 % van de micro-ondernemingen op sociale media actief is. Dat is een stijging van bijna 8 procentpunten sinds 2021, en zelfs 13 procentpunten sinds 2019. Iets grotere bedrijven, met meer dan 10 werknemers, zijn nog actiever op sociale media. Van de middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers) gebruiken bijna negen op de tien dit communicatiekanaal.

    De kloof in het gebruik van sociale media tussen micro- en middelgrote bedrijven blijft bestaan, ondanks een lichte daling in de afgelopen vier jaar.

    Gebruikte digitale communicatietechnologieën

    Kmo’s gebruiken het vaakst sociale media zoals Facebook en LinkedIn, gevolgd door websites voor het delen van multimedia-inhoud zoals Instagram en YouTube. Bedrijfsblogs en microblogs zijn momenteel minder populair.

    Bij nadere analyse blijkt dat grotere bedrijven vaker digitale media gebruiken. Terwijl 63,4 % van de micro-ondernemingen sociale media gebruikt om te communiceren, loopt dit cijfer op tot 76,4 % voor kleine ondernemingen en zelfs tot 86,8 % voor middelgrote ondernemingen. Een soortgelijk patroon geldt voor het delen van multimedia-inhoud: slechts 27,4 % van de micro-ondernemingen gebruikt dit communicatiemiddel voor zakelijke doeleinden, tegenover respectievelijk 40,5 % en 48,4 % voor kleine en middelgrote ondernemingen.

     De kloof is nog groter voor minder gebruikelijke instrumenten zoals bedrijfsblogs en microblogs.  Micro-ondernemingen gebruiken die vier keer minder dan middelgrote ondernemingen. Het gebruik van sociale netwerken en websites voor het delen van multimedia-inhoud is de afgelopen vier jaar aanzienlijk toegenomen, terwijl het gebruik van bedrijfs(micro-)blogs blijft stagneren.

    Enquête naar het gebruik van ICT en e-commerce bij ondernemingen

    De gegevens op deze pagina zijn afkomstig uit de enquête naar het gebruik van ICT en e-commerce in de ondernemingen, die jaarlijks wordt opgesteld door Statbel, de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie. Als Belgisch statistiekbureau verzamelt, produceert en verspreidt Statbel cijfers over de Belgische economie, de Belgische maatschappij en het Belgische grondgebied.

    De steekproef beperkt zich tot bedrijven die ten minste twee werknemers in dienst hebben. Alle sectoren van economische activiteit worden geanalyseerd, met uitzondering van de landbouw, het openbaar bestuur, de activiteiten van huishoudens als werkgever en de extraterritoriale activiteiten (respectievelijk de secties A, O, T en U volgens de NACE-code rev. 2). De gegevens over de micro-ondernemingen gaan dus over ondernemingen met 2 tot 9 werknemers voor dat specifieke deel.

    Door de COVID-19-crisis was de respons op de enquête naar het gebruik van ICT bij ondernemingen in 2020 lager dan gebruikelijk. Sommige zeer gedetailleerde resultaten moeten dan ook voorzichtig worden geïnterpreteerd.

    Laatst bijgewerkt
    27 juni 2024