Table of Contents
De digitalisering is cruciaal voor ondernemingen in het algemeen en voor kmo's in het bijzonder. Ze is voor kmo’s onontbeerlijk geworden om zich aan te passen aan de huidige en toekomstige ondernemingsomgeving. Bovendien biedt ze de kmo’s de mogelijkheid zichtbaar te zijn op de nationale en internationale markt, concurrerend te blijven, de verwerking van informatie te versnellen door het risico op fouten te minimaliseren en zich aan te passen aan de vraag van de klant.
De digitalisering omvat tal van concepten en beperkt zich niet tot e-commerce:
- het gebruik van big data
- internet of things
- digitale communicatie (via een website of sociale netwerken)
- digitaal beheer van de onderneming
- elektronische facturatie
- databeveiliging
- het gebruik van blockchain
- artificiële intelligentie
maken allemaal deel uit van het digitaliseringsproces.
Kmo's blijken die digitale innovaties niet zo snel te integreren als grote ondernemingen. Ze zien er vaak geen direct voordeel in of worden geconfronteerd met obstakels die grotere bedrijven gemakkelijker overwinnen, zoals kosten, financieringsbehoefte, gebrek aan tijd, kennis of gekwalificeerd personeel.
Als onderdeel van de strategie voor een digitaal decennium heeft de Europese Commissie in januari 2023 het beleidsprogramma Digital Decade 2030 vastgesteld. Hierin worden algemene ambities uiteengezet voor de digitalisering van Europa op 4 gebieden:
- digitale vaardigheden
- digitale infrastructuur
- digitalisering van overheidsdiensten
- digitale transformatie van bedrijven
De lidstaten en de Commissie zijn bijvoorbeeld overeengekomen dat tegen 2030:
- meer dan 90% van de kleine en middelgrote ondernemingen ten minste een basisniveau van digitale intensiteit bereiken
- meer dan 75% van de EU-bedrijven artificiële intelligentie (AI), big data of cloudtechnologieën gebruiken.
De webpagina's hieronder belichten meerdere indicatoren rond de digitalisering van ondernemingen, waaronder de indicatoren opgenomen in de strategie voor het digitale decennium:
- Digitale technologieën in Belgische kmo's
Deze pagina geeft een overzicht van de voornaamste indicatoren die schetsen in welke mate Belgische kmo's gedigitaliseerd zijn, in het bijzonder voor reeds lang bestaande technologieën zoals het gebruik van een computer en een internetaansluiting voor professioneel gebruik, het werken met ICT-specialisten of de opleiding van personeel om computertechnologieën te leren gebruiken, de ontwikkeling van een min of meer geavanceerde website, de organisatie van online vergaderingen en cloud computing. - Artificiële intelligentie en andere geavanceerde digitale technologieën
Deze pagina behandelt het analyseren van gegevens, 3D-printen, het inschakelen van robots. Ook worden gegevens gepresenteerd over het gebruik van artificiële intelligentie door kmo’s, met inbegrip van het doel van het gebruik ervan en de redenen waarom het niet wordt gebruikt. - E-commerce
Deze pagina onderzoekt het gebruik van een website of apps om online te verkopen, online bestellingen te realiseren via berichten van het EDI-type (Electronic Data Interchange) en elektronische facturering met of zonder automatische verwerking. - Digitale communicatie
Deze pagina toont de frequentie van het gebruik van sociale media in kmo’s en de soorten media die het vaakst gebruikt worden. - Hinderpalen voor de digitalisering
Deze pagina onderzoekt de belangrijkste belemmeringen die kmo's ondervinden bij hun streven naar digitalisering, zoals het gebrek aan financiële middelen, technische vaardigheden, managementvaardigheden, technologische infrastructuur, enz. - Cyberveiligheid in Belgische kmo's
Deze pagina analyseert de cyberveiligheid in Belgische kmo's, namelijk de toepassing van IT-beveiligingsmaatregelen, sensibilisering van het personeel voor de verplichtingen inzake IT-beveiliging, het al dan niet afsluiten van een verzekering tegen veiligheidsincidenten en de frequentie en het type problemen waarmee een onderneming na een incident wordt geconfronteerd. - Digitale vaardigheden – een genderspecifieke benadering
Deze pagina presenteert een genderspecifieke uitsplitsing van gegevens over het aandeel van afgestudeerden in vakgebieden die verband houden met wetenschap, technologie, wiskunde of toegepaste techniek (STEM), over het aandeel van informaticaspecialisten en over de digitale vaardigheden (digitale communicatie, digitaal informatiebeheer, probleemoplossing en beheersing van computersoftware). - Digitalisering van de Belgische kmo's: een internationale vergelijking
Deze pagina vergelijkt de prestaties van Belgische en Europese kmo's voor het gebruik van allerlei digitale technologieën.
De meeste gegevens die in deze rubriek worden gebruikt, zijn afkomstig van de jaarlijkse enquête van Statbel naar het gebruik van ICT en e-commerce bij ondernemingen die niet noodzakelijkerwijs van jaar tot jaar dezelfde vragen stellen. De Flash Eurobarometer 486 van september 2020 is eenmalig gepubliceerd. Het gevolg is dat sommige grafieken met de laatst beschikbare gegevens van 2020, 2021 of 2022 overblijven.