Table of Contents
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. De EAA draagt bij aan een inclusievere maatschappij. Deze richtlijn wil namelijk bepaalde producten en diensten toegankelijker maken voor personen met een beperking, zodat zij in de toekomst zelfstandig kunnen genieten van deze producten en diensten. De EAA legt hiervoor toegankelijkheidsverplichtingen op aan een aantal diensten en producten. Het gaat onder meer om bankdiensten, e-handelsdiensten, e-boeken, zelfbedieningsterminals, betaalterminals, e-lezers, etc.
In België zijn verschillende instanties bevoegd om toe te zien op de naleving van die nieuwe toegankelijkheidsvereisten. De Algemene Directie Economische Inspectie is bevoegd voor het toezicht op de toegankelijkheid van bank- en e-handelsdiensten voor consumenten.
De dienstverleners van bank – en/of e-handelsdiensten moeten er onder meer voor zorgen dat de informatie over hun diensten wordt verstrekt op minstens 2 verschillende zintuiglijke manieren (bv. visueel en auditief) en op een begrijpelijke manier, dat de informatie gelezen kan worden door schermlezers of kan afgedrukt worden in braille, dat aan afbeeldingen en andere niet tekstuele informatie een beschrijving wordt toegevoegd, dat het lettertype van tekstuele informatie kan aangepast worden, etc.
Guidelines
Alle toegankelijkheidsverplichtingen die rusten op dienstverleners van bank- en e-handelsdiensten worden verduidelijkt in twee guidelines. Je vindt er informatie over de toegankelijkheidverplichtingen en adviezen en tips om de dienst toegankelijker te maken.
- Guidelines “Toegankelijke bankdiensten” (PDF, 602.64 KB)
- Guidelines “Toegankelijke e-handelsdiensten” (PDF, 546.42 KB)
De EAA voorziet ook in twee uitzonderingen, waarbij je als dienstverlener van bank- of e-handelsdiensten niet moet voldoen aan de EAA. Dit is wanneer de noodzakelijke aanpassingen om jouw dienstverlening toegankelijk te maken een onevenredelijke last vormen of een ingrijpende wijziging vereisen, waardoor de dienst fundamenteel wijzigt. Wie een beroep wil doen op één van deze uitzonderingen, moet dit op voorhand melden bij de Economische Inspectie :
Voor micro-ondernemingen (ondernemingen met minder dan 10 werknemers en een jaaromzet of een jaarlijks balanstotaal van ten hoogste 2 miljoen EUR) geldt een extra overgangstermijn tot 28 juni 2030 om hun dienstverlening toegankelijk maken.
Meer informatie over de uitzonderingen en de extra overgangstermijn voor micro-ondernemingen vind je eveneens in de guidelines.
Een melding indienen
Merk je dat bepaalde bankdiensten of e-handelsdiensten niet toegankelijk zijn, dan kan je dit melden aan de Economische Inspectie :
- via ConsumerConnect
- per e-mail : toegankelijkheid-accessibilite@economie.fgov.be
- of per post :
FOD Economie
Algemene Directie Economische Inspectie
Koning Albert II-laan 16
1000 Brussel
De Economische Inspectie kan dan een onderzoek opstarten. Meer informatie over hoe je een klacht kan indienen, vind je in de guidelines.
Andere diensten of producten
Heb je vragen over andere diensten of producten die toegankelijk moeten zijn, contacteer dan de relevante bevoegde autoriteit. Een lijst met contactgegevens voor die autoriteiten vind je hieronder.
Zelfbedieningsterminals (betaalterminals, geldautomaten, ticketautomaten, incheckautomaten,…) |
Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT)
|
Computers en besturingssystemen | |
Eindapperatuur met interactieve computerfuncties voor elektronischecommunicatiediensten | |
Eindapperatuur met interactieve computerfuncties voor toegang tot audiovisuele mediadiensten | |
E-reader |
Audiovisuele mediadiensten
E-books |
|
Elektronischecommunicatiediensten
|
|
Noodnummer « 112 »
|
|
Personenvervoer per spoor, vliegtuig, boot, of bus (> 250 km) |
|
Stedelijke, voorstedelijke en regionale vervoersdiensten (bus, tram en metro) |