Het aankondigen van een prijsvermindering (korting) is een doeltreffende manier om de verkoop van uw producten te bevorderen.

De prijs speelt een belangrijke rol in de aankoopbeslissing van consumenten, en prijsverminderingen maken aankopen aantrekkelijker.

Daarom is het zo belangrijk dat deze informatie duidelijk en correct is. Consumenten mogen niet misleid worden over de prijs, de berekeningswijze ervan of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel.

Daarnaast moet u bij de aankondiging van een prijsvermindering de referentieprijs vermelden, die de laagste prijs is waaraan u het product in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering hebt aangeboden.

Die regels verhogen de transparantie en zorgen ervoor dat de consument daadwerkelijk minder betaalt als er sprake is van een korting.

Hoe een aankondiging van prijsvermindering doen?

Wat is een aankondiging van prijsvermindering?

Welke regels zijn van toepassing voor een aankondiging van prijsvermindering?

Mag u kortingen aankondigen op nieuwe producten?

Mag u verwijzen naar aanbevolen prijzen?

Mag u verschillende kortingen aanbieden in uw handelszaak en in uw webshop?

Mag u uw klanten een persoonlijke korting aanbieden?

Mag u wekelijkse kortingen aankondigen?

U vindt de antwoorden op die en andere vragen in onze guidelines over aankondigingen van prijsverminderingen. De guidelines verduidelijken hoe u in verschillende gevallen prijsverminderingen kunt aankondigen. Ze helpen u om een onderscheid te maken tussen wat wel en niet is toegestaan aan de hand van concrete voorbeelden, en zo aan de wetgeving te voldoen.

Download de guidelines (PDF, 248.57 KB)

Laatst bijgewerkt
12 februari 2024