De garantie is een belangrijke bekommernis van consumenten bij hun aankopen. Consumenten die een product kopen, verwachten dat het aan hun verwachtingen voldoet.
Als professionele verkoper heeft u een wettelijke garantieplicht bij de verkoop van consumptiegoederen aan consumenten.
Als een dergelijk product een conformiteitsgebrek vertoont, kunnen consumenten een beroep doen op de garantie en u, naargelang het geval, vragen om het gebrekkige product te herstellen, te vervangen, er een korting op te krijgen, of het terug te betalen.
De garantieperiode kan variëren afhankelijk van het soort product (nieuw of tweedehands). Als het gebrek zich voordoet tijdens de garantieperiode, veronderstelt men dat het al bestond sinds de levering van het product aan de consument.
U bent verplicht om uw klanten te herinneren aan het bestaan van de wettelijke garantie en hen te informeren over elke bijkomende commerciële garantie. Daarnaast bent u onderworpen aan het verbod op misleidende handelspraktijken en onrechtmatige bedingen.
Hoe de garantiewetgeving correct toepassen?
Op welke producten is de wettelijke garantie van toepassing?
Wat zijn de wettelijke garantietermijnen?
Wat zijn de mogelijkheden als er een conformiteitsgebrek wordt vastgesteld?
Wat is het verschil tussen de wettelijke garantie en de commerciële garantie?
U vindt de antwoorden op die en andere vragen in onze guidelines over de garantie voor goederen. Hierin vindt u vragen en antwoorden over de formele aspecten van de wettelijke garantie en van de aanbieding van commerciële garanties, om u te helpen voldoen aan de wetgeving.