“We verbinden ons ertoe het milieu te respecteren”, “100 % gerecycleerd materiaal”, “Een product gekocht, een boom geplant” … Milieuclaims zijn een machtig marketinginstrument. Steeds meer ondernemingen gebruiken reclameboodschappen die milieukenmerken van hun producten (goederen of diensten) in de verf zetten, om consumenten tot een aankoop te overhalen.
Milieuclaims zijn onderworpen aan het verbod op misleidende handelspraktijken. Als milieuclaims onjuist, misleidend of niet verifieerbaar zijn, is er sprake van greenwashing. Dat is een onrechtmatige praktijk en dus strafbaar.
Consumenten hebben dus betrouwbare, duidelijke, relevante, vergelijkbare en verifieerbare informatie over de belangrijkste milieueffecten van producten en/of organisaties nodig om duurzamer te kunnen consumeren.
Hoe betrouwbare milieuclaims communiceren?
Wat is een milieuclaim?
Wat is greenwashing en hoe kunt u het herkennen?
Hoe kunt u misleidende milieuclaims vermijden?
U vindt de antwoorden op die en andere vragen in onze guidelines over milieuclaims. Dat document helpt u bij het beoordelen van dergelijke claims. Het biedt u goede praktijken om misleidende claims te vermijden en zo aan de wetgeving te voldoen.