Heel wat consumenten laten hun woning beveiligen om het risico op een inbraak te verkleinen.

Als installateur van alarmsystemen hebt u heel wat verplichtingen ten aanzien van de consument.

Zo moet u consumenten duidelijk informeren over de tarieven en voorwaarden voordat ze een overeenkomst sluiten, bv. over de gevolgen in geval van beëindiging van de overeenkomst, de mogelijkheid van prijsverhogingen …

U moet er ook voor zorgen dat uw overeenkomsten geen bedingen bevatten die een onevenwicht creëren tussen de rechten en plichten van de partijen ten nadele van de consument.

Nog andere aspecten om rekening mee te houden zijn het behandelen van klachten, de verplichte vermeldingen op uw eventuele website en/of sociale media …

Onze guidelines voor installateurs van alarmsystemen informeren en adviseren u over verschillende aspecten van de economische regelgeving, vooral wat consumentenbescherming betreft.

U vindt er onder andere het antwoord op volgende vragen:

  • Welke informatie moet de consument vooraf krijgen?
  • Gelden er specifieke regels voor aankopen op afstand?
  • Wat moet er op uw website staan?
  • Wanneer moet u de installateurscode overhandigen?
  • Hoe voorkomt u onrechtmatige bedingen?
  • Hoe moet u uw prijzen aanduiden?
  • Wat zijn oneerlijke handelspraktijken?
  • Kunt u uw klant de mogelijkheid bieden om op krediet te kopen?
  • Wat moet u doen als u een klacht krijgt?

De guidelines bevelen goede praktijken aan en helpen u om het onderscheid te maken tussen wat wel en niet is toegestaan, en zo aan de wetgeving te voldoen.

Download de guidelines (PDF, 344.23 KB)

Laatst bijgewerkt
13 februari 2024