Meubels en decoratie-artikelen zijn gewild bij consumenten. De vele transacties leiden soms helaas ook tot geschillen.
Het gaat dan vooral over vertragingen of niet-levering, ontbrekende of gebrekkige onderdelen, te late terugbetalingen of moeizame communicatie.
U kunt niet alle geschillen vermijden, maar als u de wet naleeft kunt u veel problemen voorkomen en oplossen.
In onze guidelines voor meubel- en decoratieverkopers vindt u onder andere het antwoord op volgende vragen:
- Hoe duidt u uw prijzen aan?
- Welke informatie moet de consument vooraf krijgen?
- Gelden er specifieke regels voor aankopen op afstand?
- Wat moet er op uw website staan?
- Hoe voorkomt u onrechtmatige bedingen?
- Wat zijn oneerlijke handelspraktijken?
- Kunt u uw klant de mogelijkheid bieden om op krediet te kopen?
- Wat moet u doen als u een klacht krijgt?
- Mag u aan direct marketing per telefoon doen?
De guidelines bevelen goede praktijken aan en helpen u om het onderscheid te maken tussen wat wel en niet is toegestaan, en zo aan de wetgeving te voldoen.
Laatst bijgewerkt
13 februari 2024