Meubels en decoratie-artikelen zijn gewild bij consumenten. De vele transacties leiden soms helaas ook tot geschillen.

Het gaat dan vooral over vertragingen of niet-levering, ontbrekende of gebrekkige onderdelen, te late terugbetalingen of moeizame communicatie.

U kunt niet alle geschillen vermijden, maar als u de wet naleeft kunt u veel problemen voorkomen en oplossen.

In onze guidelines voor meubel- en decoratieverkopers vindt u onder andere het antwoord op volgende vragen:

  • Hoe duidt u uw prijzen aan?
  • Welke informatie moet de consument vooraf krijgen?
  • Gelden er specifieke regels voor aankopen op afstand?
  • Wat moet er op uw website staan?
  • Hoe voorkomt u onrechtmatige bedingen?
  • Wat zijn oneerlijke handelspraktijken?
  • Kunt u uw klant de mogelijkheid bieden om op krediet te kopen?
  • Wat moet u doen als u een klacht krijgt?
  • Mag u aan direct marketing per telefoon doen?

De guidelines bevelen goede praktijken aan en helpen u om het onderscheid te maken tussen wat wel en niet is toegestaan, en zo aan de wetgeving te voldoen.

Download de guidelines (PDF, 351.54 KB)

Laatst bijgewerkt
13 februari 2024