Steeds meer muziekfestivals, sportevenementen … gaan uit praktische overwegingen voor cashless, soms via een eigen betaalsysteem, en eventueel met een eigen fictieve munteenheid.  

Er zijn steeds meer opties: naast de klassieke drankbonnen, -munten/jetons of -kaarten, zijn er ook eigen prepaid betaalkaarten, polsbandjes met QR-code … Daarnaast kunnen ze ook verschillende voorwaarden hebben: soms is er een minimum op te laden bedrag, of zijn er kosten verbonden aan de refund van het restbedrag … Dit alles kan het voor bezoekers erg ingewikkeld en/of onduidelijk maken.

Let er als organisator op dat u consumenten duidelijk informeert over het betaalsysteem, dat de werking ervan niet oneerlijk is, en dat u uw prijzen correct aanduidt.

Waar op letten bij het gebruik van een eigen betaalmiddel op uw evenement?

Wat met de algemene verplichtingen om cash te aanvaarden en een elektronisch betaalmiddel aan te bieden?

Hoe en waarover informeert u uw bezoekers?

Kan u voorwaarden opleggen aan het gebruik van uw eigen betaalmiddel? Hoe vermijdt u dat deze oneerlijk zijn?

Hoe duidt u uw prijzen aan?

Hoe past u een waarborgsysteem toe voor herbruikbare bekers?

Het antwoord op deze en andere vragen vindt u in onze guidelines over het gebruik van eigen betaalmiddelen op evenementen. Ze helpen u onderscheid te maken tussen wat wel en wat niet is toegestaan om aan de wet te voldoen, en bevatten ook een heel aantal best practices, aan te raden praktijken.

Guidelines downloaden (PDF, 634.86 KB)

Laatst bijgewerkt
26 april 2024