Als u bepaalde diensten aanbiedt aan vennootschappen, moet u geregistreerd zijn bij de Algemene Directie K.M.O.-beleid van de FOD Economie. Die verplichting geldt sinds 1 september 2018. Ze kadert in de strijd tegen het witwassen van geld.
Ondernemingen die adressen aanbieden (dienstverleners aan vennootschappen) moeten verschillende wettelijke preventiemaatregelen toepassen, zoals voorzien in de wet van 18 september 2017. Die maatregelen moeten het witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegengaan.
Om te weten welke maatregelen u moet nemen, kunt u het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017 raadplegen. Dat preciseert de wettelijke maatregelen en reikt verschillende aanwijzingen aan. Op die manier kunt u een mogelijk risicovolle situatie beter inschatten.
DOWNLOAD Het reglement (PDF, 195.3 KB)
Wie wordt beschouwd als aanbieder van vennootschapsrechtelijke diensten?
Elke natuurlijke of rechtspersoon die beroepsmatig een van de volgende diensten aan derden aanbiedt:
- deelnemen aan de aan- en verkoop van aandelen van een vennootschap met uitzondering van die van een beursgenoteerde vennootschap;
- een maatschappelijke zetel verschaffen aan een onderneming, een rechtspersoon of een gelijkaardige juridische constructie;
- een bedrijfs-, administratief of correspondentieadres en andere daarmee samenhangende diensten verschaffen aan een onderneming, een rechtspersoon of een soortgelijke juridische constructie.
Lijst van geregistreerde aanbieders
Lijst van geregistreerde aanbieders van vennootschapsrechtelijke diensten (CSV, 219.94 KB)
Aan welke voorwaarden moet u voldoen voor de registratie?
Als u een onderneming natuurlijk persoon bent, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
- niet ontzet zijn uit uw politieke en burgerlijke rechten;
- niet failliet verklaard zijn zonder eerherstel te hebben gekregen;
- in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie geen criminele straf, gevangenisstraf zonder uitstel van ten minste zes maanden of strafrechtelijke geldboete hebben opgelopen voor een inbreuk met betrekking tot onder andere feiten van namaak, vervalsing, gebruik van valse documenten, corruptie, diefstal, verduistering, bedrog, witwassen van geld of financiering van terrorisme.
Als u een onderneming rechtspersoon bent, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
- een wettelijk bestuursorgaan hebben dat enkel samengesteld is uit personen die voldoen aan de drie laatste voorwaarden die hierboven vermeld zijn voor de natuurlijke personen;
- een werkelijke leiding hebben die enkel uitgevoerd wordt door personen die voldoen aan de drie laatste voorwaarden die hierboven vermeld zijn voor de natuurlijke personen;
- uiteindelijke begunstigden hebben die voldoen aan de drie laatste voorwaarden die hierboven vermeld zijn voor de natuurlijke personen;
- zaakvoerders en bestuurders hebben die wettelijk gerechtigd zijn een beroepsactiviteit uit te oefenen in België.
Als u ook domiciliëringsdiensten aanbiedt, moet u ook bewijzen dat u:
- de gedomicilieerde personen lokalen ter beschikking stelt met
- een of meerdere burelen of lokalen, elk uitgerust met meubilair dat toelaat hun respectievelijke functie te vervullen,
- een systeem voor een beveiligde archivering van de documenten, op vraag van de klant,
- een ICT-infrastructuur met toegang tot internet en bureaumateriaal (fotokopieerapparaat, scanner…),
- een receptie of een onthaal;
- de rechtmatige bewoner bent van de lokalen die u ter beschikking stelt van de gedomicilieerde persoon (u moet een bewijs van eigendom of een huurcontract kunnen voorleggen);
- de huurvoorwaarden opneemt in een typecontract.
Wanneer moet u over uw registratie beschikken?
Als u ten minste een van de drie hoger vermelde diensten wil verrichten (aan- en verkoop van aandelen van een vennootschap, een maatschappelijke zetel verschaffen aan een onderneming,
een adres of samenhangende diensten verschaffen aan een onderneming) moet u zich bij de FOD Economie registreren vooraleer u uw activiteit opstart.
Hoe moet u uw registratie aanvragen?
Als u aan de verschillende voorwaarden voldoet, moet u uw aanvraag tot registratie indienen bij de Algemene Directie K.M.O.-beleid van de FOD Economie. Die aanvraagprocedure is gratis.
U vult het formulier van de rechtspersoon of dat van de natuurlijke persoon in, dateert het en handtekent het. U voegt de bijlagen van het formulier toe vermeld onder punt G (voor een rechtspersoon) of punt E (voor een natuurlijke persoon) en mailt alle documenten naar het mailadres: pss-dvv@economie.fgov.be
Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen via: +32 2 277 81 21.
DOWNLOAD Het registratieformulier voor rechtspersonen (DOCX, 69.1 KB)
DOWNLOAD Het registratieformulier voor natuurlijke personen (DOCX, 58.25 KB)
In dat formulier moet u misschien de “kadastrale beschrijving” van het gebouw waar de diensten worden verricht, vermelden. Als u die niet kent, vindt u die gemakkelijk terug in de CadGIS-tool van de FOD Financiën. U kunt aanmelden met e-ID of itsme.
De tool werkt met een interactieve kaart van België. U vindt er het gebouw terug waarvan u eigenaar bent. Er verschijnt een pop-up. Kies het tabblad “kadastrale percelen”. De vermelding “ID kadastraal perceel” komt overeen met de “kadastrale beschrijving” die u in het aanvraagformulier moet invullen. Als u een probleem ondervindt met de link, ga dan naar MyMinfin en kies de optie “Het kadastraal plan raadplegen”.
Hoe behandelt de FOD uw aanvraag voor registratie?
De FOD Economie controleert of uw dossier volledig is. Hij analyseert vervolgens uw aanvraag. Daarvoor raadpleegt hij de dienst strafregisters van de FOD Justitie om de betrouwbaarheid na te gaan van de personen die in uw aanvraag worden vermeld.
De FOD Economie neemt binnen de zestig dagen een beslissing. Hij brengt u op de hoogte via een aangetekend schrijven.
Hoe tekent u beroep aan bij een weigering?
U kunt beroep aantekenen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dat beroep moet ingediend worden binnen zestig dagen na ontvangst van de weigering.
Stuur het verzoekschrift
- per aangetekende brief naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel.
of
- via de elektronische procedure van de Raad van State.
U kunt eveneens een nieuwe aanvraag indienen na verloop van een termijn van drie maanden na de kennisgeving van de weigering.
Is uw onderneming geregistreerd en wilt u wijzigingen doorgeven?
Als uw onderneming geregistreerd is maar u wijzigingen in uw organisatie (wijziging van de effectieve leiders, wijziging van de uiteindelijke begunstigden, wijzigen aan uw typecontract …) moet melden, gebruik dan daarvoor het e-mailadres pss-dvv@economie.fgov.be.
Wat als u zich niet registreert?
Als u de verplichting tot registratie niet naleeft, riskeert u een boete van 250 tot 100.000 euro.
Als u geregistreerd bent maar niet meer aan de voorwaarden voldoet, riskeert u een gelijkaardige boete.
Meer informatie?
Voor bijkomende informatie kan u contact opnemen met:
- ons Contact Center
- de dienst Intellectuele Beroepen en Wetgeving om uw aanvraag tot registratie in te dienen
- de juridische dienst voor vragen over de interpretatie van de reglementering
Als u hulp nodig heeft, kan u ook contact opnemen met een erkend ondernemingsloket