Table of Contents

    U kocht enkel een vliegticket

    Wanneer de luchtvaartmaatschappij uw terugvlucht heeft geannuleerd omwille van het coronavirus of omwille van een beslissing van de overheid in het land waar u verblijft, hebt u de keuze tussen de terugbetaling van uw ticket zonder bijkomende kosten of het aanvaarden van de alternatieve terugvlucht die de luchtvaartmaatschappij u aanbiedt. De luchtvaartmaatschappij is echter niet verplicht om een bijkomende compensatie te betalen.

    Wanneer de alternatieve terugvlucht niet dezelfde dag gebeurt, moet de luchtvaartmaatschappij de kosten van uw hotelaccommodatie dragen.

    Wanneer de vlucht plaatsvindt, maar u ze niet kunt nemen door maatregelen van de overheid (bv. een hotel dat in quarantaine is geplaatst), is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om u terug te betalen of u een alternatieve vlucht aan te bieden.

    Voor kosten die de luchtvaartmaatschappij niet draagt, moeten reizigers in principe zelf instaan, voor zover de overheid (lokaal, nationaal, Europees) daar niet in tussenkomt (bv. voor quarantaine of repatriëring).

    Eventueel kunnen de reizigers hun verzekeraar aanspreken. Ga daarvoor de polisvoorwaarden na of neem contact met uw verzekeraar of uw verzekeringstussenpersoon.

    U boekte een pakketreis

    Juridisch gezien is een pakketreis een reisovereenkomst die minimum een combinatie van twee diensten omvat, zoals vervoer en logies, of een van die twee diensten met andere reisdiensten (bv. het huren van een auto ter plaatse).

    Alle pakketreizigers, zowel diegene die voor privé- dan wel professionele redenen reizen, vallen onder de wettelijke bescherming. Leerlingen en personeel van scholen die met een reisorganisator werken kunnen die laatste dan ook aanspreken in geval van problemen. Enkel zakenreizigers die een kaderovereenkomst hebben met een reisorganisator, kunnen niet van de bescherming genieten.

     

    Als u als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden zoals het coronavirus niet kunt terugkeren op het einde van uw pakketreis en uw verblijf moet worden verlengd, is de reisorganisator verplicht om voor elke getroffen reiziger de kosten te dragen voor ten hoogste drie bijkomende overnachtingen in de voorziene of gelijkwaardige accommodatie. Daarnaast heeft hij een bijstandsplicht: hij moet de reiziger informatie geven over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand, alsook de reiziger helpen op het vlak van communicatie en het vinden van andere reisarrangementen.

    Bent u langer dan drie dagen geblokkeerd, dan moet u de bijkomende kosten in principe zelf dragen, voor zover de overheid (lokaal, nationaal, Europees) daar niet in tussenkomt (bv. voor quarantaine of repatriëring). Neem in dat geval zeker contact met uw reisorganisator; vaak komt die om commerciële redenen tussen.

    Eventueel kunt u ook uw verzekeraar aanspreken. Ga daarvoor de polisvoorwaarden na of neem contact op met uw verzekeraar of uw verzekeringstussenpersoon.

    Blijf thuis.
    Bescherm uzelf. Bescherm anderen.
    Hou vol!

    Laatst bijgewerkt
    30 maart 2020