Table of Contents

    Wanneer een product dat op de markt aanwezig is, niet conform blijkt te zijn aan de toepasselijke eisen, moeten de marktdeelnemers passende corrigerende maatregelen nemen om een einde te maken aan de non-conformiteit.

    Dergelijke corrigerende maatregelen zijn vooral van cruciaal belang als de non-conformiteit de consument aan gevaar blootstelt.

    Wat moet u doen bij een productterugroeping?

    Een productterugroeping is een type corrigerende maatregel om een product dat zich bij de eindgebruiker bevindt terug te halen, om incidenten of ongevallen te voorkomen.

    Wanneer u als marktdeelnemer op basis van de beschikbare informatie vermoedt of vaststelt dat een door u aangeboden product gevaarlijk is, moet u de volgende verantwoordelijkheden nakomen:

    • de nodige corrigerende maatregelen nemen of ervoor zorgen dat die worden genomen, waaronder zo nodig het terugroepen van producten,
    • de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten waarin het product op de markt is gebracht informeren of ervoor zorgen dat ze worden geïnformeerd,
    • samenwerken met de markttoezichtautoriteiten en de andere marktdeelnemers in de toeleveringsketen,
    • de andere marktdeelnemers in de toeleveringsketen en, indien van toepassing, de relevante online marktplaatsen informeren over de toepasselijke corrigerende maatregelen,
    • de eindgebruikers informeren of ervoor zorgen dat zij worden geïnformeerd, indien van toepassing.

    Bovenstaande acties geven een beknopt overzicht van de verantwoordelijkheden die zijn vastgelegd in de Europese horizontale en sectorale wetgeving voor het op de markt brengen van producten. Raadpleeg voor uw specifieke verantwoordelijkheden de wetgeving die van toepassing is op uw product.

    In het geval van een terugroeping van een gevaarlijk product is het daarom verplicht om de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten waar het product op de markt is aangeboden, te informeren.

    Het succes van een terugroepcampagne is van groot belang om de veiligheid van de consumenten te waarborgen. Het helpt ook de reputatie van het bedrijf te beschermen en het risico op juridische geschillen te verminderen.

    Hoe moet u de markttoezichtautoriteiten informeren?

    Om te voldoen aan de verplichting om de betrokken markttoezichtautoriteiten te informeren, moet u als marktdeelnemer contact opnemen met het Centraal Meldpunt voor Producten.

    Dit meldpunt werd opgericht onder boek IX van het Wetboek van Economisch Recht met als doel de informatiestroom over de veiligheid van producten en diensten in België te coördineren.

    U kan op twee manieren verplicht contact opnemen met het Centraal Meldpunt voor Producten:

    • via het Safety Business Gateway-systeem dat door de Europese Commissie is opgezet volgens artikel 27 van Verordening 2023/988 om de informatiestroom te vergemakkelijken die door marktdeelnemers over gevaarlijke producten moet worden verstrekt

    of

    Het gebruik van het Safety Business Gateway-systeem wordt sterk aanbevolen en is verplicht wanneer het betrokken product valt onder hoofdstuk III van Verordening 2023/988 inzake algemene productveiligheid.

    Wat zijn de richtlijnen voor het terugroepen van producten?

    Verordening (EU) 2023/988 inzake algemene productveiligheid is sinds 13 december 2024 van kracht.

    Die verordening heeft een aanzienlijke impact op consumentenproducten die in de Europese Unie op de markt worden gebracht. De artikelen 35, 36 en 37 van die verordening gaan specifiek over het terugroepen van producten om veiligheidsredenen.

    Naast die “horizontale” verordening zijn er ook specifieke Europese sectorale verordeningen die aanvullende verplichtingen opleggen aan marktdeelnemers. Die verplichtingen omvatten onder andere het initiatief nemen of bijdragen aan corrigerende maatregelen, zoals het terugroepen van gevaarlijke producten.

    In het geval van een productterugroeping moeten marktdeelnemers, en indien van toepassing aanbieders van onlinemarktplaatsen, ervoor zorgen dat alle getroffen consumenten die kunnen worden geïdentificeerd (bijvoorbeeld via een loyaliteitsprogramma of productregistratie) direct en onmiddellijk op de hoogte worden gebracht. De kennisgeving gebeurt in de vorm van een terugroepbericht.

    Terugroepbericht en kennisgeving

    Het terugroepbericht moet voldoen aan de vereisten van Verordening 2023/988. De Europese Commissie heeft in Uitvoeringsverordening 2024/1435een model van een terugroepbericht vastgesteld. Het moet voor de consument gemakkelijk te begrijpen zijn en beschikbaar zijn in de taal/talen van de lidstaat/lidstaten waar het product op de markt is aangeboden.

    Als niet met alle betrokken consumenten rechtstreeks contact kan worden opgenomen, verspreiden marktdeelnemers en aanbieders van online marktplaatsen, overeenkomstig hun respectieve verantwoordelijkheden, het terugroepbericht via de daartoe geëigende kanalen, zodat het een zo groot mogelijk bereik heeft.

    Compensatie voor consumenten

    Een belangrijk onderdeel van de terugroepprocedure zijn de compensatiemethoden (ook wel "remedies" genoemd).Het gaat om het terugsturen van het product dat al in het bezit van de consument is. Consumenten mogen geen schade ondervinden en mogen niet zelf opdraaien voor de gevolgen van het op de markt brengen van een gevaarlijk en dus niet-conform product.

    Een remedie verwijst dus naar een oplossing die de consument ter beschikking wordt gesteld om schadevergoeding te krijgen in ruil voor de teruggave van het gevaarlijke product.

    Volgens artikel 37 van Verordening 2023/988 moet de marktdeelnemer die verantwoordelijk is voor het terugroepen van een product om veiligheidsredenen de consument een keuze bieden uit doeltreffende, kosteloze en snelle remedies in de vorm van ten minste twee van de volgende compensatiemethoden:

    • de reparatie van het teruggeroepen product;
    • een vervanging van het teruggeroepen product door een veilig product van hetzelfde type met ten minste dezelfde waarde en kwaliteit;
    • een passende terugbetaling van de waarde van het teruggeroepen product, waarbij het bedrag van de terugbetaling ten minste gelijk is aan de door de consument betaalde prijs.

    Meer informatie over dit onderwerp vindt u in de hierboven genoemde verordening.

    Hoe stelt u een vraag aan het Centraal Meldpunt voor Producten?

    Stel uw vraag per post of e-mail.

    Postadres:

    FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
    Algemene Directie Kwaliteit en Veiligheid
    Centraal Meldpunt voor Producten
    Koning Albert II-laan 16
    1000 Brussel

    E-mail: belspoc@economie.fgov.be

    Laatst bijgewerkt
    13 februari 2025