Domeinnaam en cybersquatting

De domeinnaam heeft een aanzienlijke commerciële waarde gekregen en kan het mikpunt van slecht bedoelde praktijken zoals “cybersquatting” worden, een frauduleuze registratietechniek van domeinnamen.

De “cybersquatter” beoogt vaak verschillende doelen:

  • de domeinnaam aan de merkhouder verkopen tegen een zeer hoge prijs;
  • de merkhouder tegenhouden om de domeinnaam te reserveren en het imago van het merk schaden;
  • profijt trekken uit de naambekendheid, onder andere door de domeinnaam naar zijn eigen website om te leiden en zo bezoeken te genereren.

Cybersquatting richt zich vooral op zeer bekende merken. De praktijk kan ook door een concurrent worden toegepast om te vermijden dat de merkhouder zich op het internet ontwikkelt. De concurrent kan de domeinnaam naar zijn eigen website omleiden om profijt te trekken uit het imago van het merk en zo klanten lokken om verwarring te zaaien.

Ook al wordt cybersquatting vandaag op juridisch vlak bestraft in België, u voorkomt het beter door onder andere uw domeinnaam uit voorzorg te registreren, een efficiënt naamgevingsbeleid op te maken en omstreden domeinnamen proberen terug te winnen.

Laatst bijgewerkt
8 december 2020