Table of Contents
Een geografische aanduiding, die BOB's, BGA's, GA's en GTS'en omvat (zie hieronder), is een intellectueel eigendomsrecht dat de naam beschermt van een product dat een bepaalde geografische oorsprong heeft en zijn kwaliteiten of reputatie aan die bepaalde oorsprong dankt. De geografische aanduiding moet het mogelijk maken om vast te stellen dat het product afkomstig is van een bepaalde plaats en dat de kwaliteiten, kenmerken of reputatie van het product hoofdzakelijk te danken zijn aan de plaats van herkomst.
In de Europese Unie is de bescherming als geografische aanduiding voorbehouden aan de namen van:
- ambachtelijke en industriële producten, uitsluitend “BGA”, beheerd door het EUIPO (Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de Europese Unie)
- landbouwproducten en levensmiddelen, wijnen (als “BOB” of “BGA”) en gedistilleerde dranken (alleen “BGA”), beheerd door de Europese Commissie
De Beschermde Oorsprongsbenaming
|
De BOB identificeert een product dat afkomstig is uit een bepaalde plaats of regio, of, in uitzonderlijke gevallen, uit een bepaald land, en waarvan:
|
De Beschermde Geografische Aanduiding
|
De BGA identificeert een product van oorsprong uit een bepaalde plaats, regio of land, waarvan:
|
De Gegarandeerde Traditionele Specialiteit |
De GTS identificeert een specifiek product of levensmiddel:
|
Welke producten kunnen beschermd worden door een geografische aanduiding?
De meeste geografische aanduidingen hebben betrekking op landbouwproducten (voedingsmiddelen, wijnen, gedistilleerde dranken), omdat deze producten vaak eigenschappen hebben die verband houden met hun plaats van productie en ook beïnvloed worden door specifieke lokale geografische factoren, zoals het klimaat of de bodem.
Ambachtelijke producten die met de hand worden gemaakt met behulp van lokale natuurlijke hulpbronnen en met respect voor tradities, of industriële producten met specifieke kwaliteiten die verband houden met menselijke factoren die aanwezig zijn in het geografische oorsprongsgebied van het product, kunnen echter ook worden beschermd door geografische aanduidingen.
Wat is het verschil tussen een geografische aanduiding en een handelsmerk?
Terwijl geografische aanduidingen het mogelijk maken om een product te identificeren dat afkomstig is van een specifieke plaats, maakt een handelsmerk het mogelijk om een product of dienst te associëren met een bepaald bedrijf.
Een handelsmerk bestaat vaak uit een zelf ontworpen of willekeurig teken, maar de naam die wordt gebruikt als beschermde geografische aanduiding is meestal vooraf bepaald door de naam van een geografische regio.
Aangezien een handelsmerk wordt geassocieerd met een specifiek bedrijf en niet met een plaats, kan het worden overgedragen of in licentie worden gegeven. Omgekeerd kan een geografische aanduiding worden gebruikt door iedereen die het product produceert in de plaats van herkomst in overeenstemming met de specificaties. Vanwege dit verband met de plaats van herkomst mag een geografische aanduiding niet worden overgedragen of in licentie worden gegeven aan iemand die zich niet in dat geografische gebied bevindt of die niet behoort tot de groep producenten die de geografische aanduiding mag gebruiken.