Domeinnamen

Kerstmis 2001. Een modeontwerpster uit de Drôme, met de voornaam Milka, ontving van haar zonen als kerstgeschenk de domeinnaam “milka.fr”. Ze twijfelde lang om er gebruik van te maken en besliste uiteindelijk om er een internetpagina mee te publiceren met het adres en de openingsuren van haar winkel. Een vergiftigd geschenk, zeker weten… Enkele jaren later eiste de gigant uit de voedingsmiddelensector en houder van de chocolademerknaam, Kraft Foods, inderdaad haar domeinnaam op. De zaak werd uiteindelijk voor het gerecht gebracht en Kraft won de zaak. Moraal van het verhaal: onze modeontwerpster had beter gekozen voor “milkacouture.fr” of “milka-couture.fr” als uithangbord voor haar onlineboetiek!

We zijn ons bewust van deze problematiek. Daarom geven we u de nodige tips zodat u de juiste keuze kunt maken in de naamgeving van uw onderneming: gaande van de basisbeginselen van domeinnamen tot het registratieproces en het juridische luik.

Allereerst is het belangrijk om te onthouden wat een domeinnaam is, het doel ervan en de procedure die moet worden gevolgd om er een te verkrijgen, via een registrar of een register. Het is ook belangrijk om aandacht te hebben voor het fenomeen "cybersquatting" en om op de hoogte te zijn van de verschillende verhaalsmogelijkheden in het geval van een onrechtmatige registratie van een domeinnaam.  Tot slot geven wij u enkele adviezen om u te helpen een efficiënt naamgevingsbeleid te voeren, een van de bepalende aspecten in het goede beheer van uw bedrijf.

Laatst bijgewerkt
8 december 2020