Table of Contents
In het kader van een expertise hebben zowel de verzekerde als de verzekeraar het recht om een expert naar keuze aan te stellen. De expert is gebonden aan bepaalde verplichtingen met het oog op de bescherming van de consument.
Welke informatie moet de verzekerde krijgen vóór de expertise start?
De informatie die aan de verzekerde moet worden verstrekt, verschilt naargelang de expert door de verzekeraar of door de verzekerde is aangewezen.
Verplichte informatie als de verzekeraar een expert aanstelt
De verzekeraar moet de verzekerde vóór het bezoek van de expert informeren. Die informatie moet:
- duidelijk en begrijpelijk zijn,
- op papier of een andere duurzame drager worden meegedeeld.
Wat moet de verzekerde weten?
- wie de verzekeraar is (naam en gegevens),
- wie de expert is (naam en gegevens),
- of de expert een gedragscode onderschrijft,
- de gegevens van de Ombudsman van de verzekeringen,
- het recht tot bedenktijd: de verzekerde heeft minimaal 5 dagen om een voorgestelde schadevergoeding te aanvaarden.
Verplichte informatie als de verzekerde zelf een expert aanstelt
Voordat de expert zich naar de plaats van de schade begeeft, moet hij de verzekerde een reeks precontractuele informatie verstrekken. Die informatie moet:
- duidelijk en begrijpelijk zijn,
- op papier of een andere duurzame drager worden meegedeeld.
De verzekerde moet over de volgende informatie beschikken:
- zijn naam en contactgegevens,
- of hij een gedragscode voor experten heeft ondertekend,
- de voorwaarden over het recht om de overeenkomst tot het uitvoeren van een expertise op te zeggen (als het voorzien is),
- de totale prijs van de interventie,
- wat de opdracht precies inhoudt,
- de omvang van zijn bevoegdheden.
Is de verzekerde een consument? Dan moet de expert ook de contactgegevens van de Consumentenombudsdienst verstrekken.
Wat houdt de gedragscode voor experten in?
De gedragscode legt de regels en principes vast die experten die optreden in het kader van niet-levensverzekeringen moeten respecteren bij de uitoefening van hun beroep. Het doel? Integriteit garanderen bij expertises en zorgen voor een transparante aanpak tegenover de verzekerde.
Er bestaat een gedragscode opgesteld door:
- Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeraars,
- vzw Gebcai, de Belgische vereniging van experten-schaderegelaars (brand, ongevallen en allerlei risico’s).
De expert is vrij om al dan niet de gedragscode na te leven. Als de expert de code heeft ondertekend, moet de verzekerde hiervan op de hoogte worden gesteld.
Wat als de verzekerde ongevraagd een expert aan de deur krijgt?
Bij elk ongevraagd bezoek van een expert bij de verzekerde thuis, met het oog op het sluiten van een overeenkomst tot het uitvoeren van een expertise, kan de verzekerde enkel een vrijblijvend aanbod ontvangen.
Het aanbod kan pas vanaf de volgende dag worden aanvaard én nadat de verzekeraar van het schadegeval werd geïnformeerd.
Hoe verloopt de afronding van een expertise (verslag en bedenktijd)?
Einde van de expertise als de expert is aangesteld door de verzekeraar
Met het oog op transparantie stelt de expert van de verzekeraar na afloop van de expertise een expertiseverslag op waarin het schadebedrag wordt vastgesteld. De verzekerde ontvangt een kopie van dit verslag, net als de verzekeraar.
Op basis van dat expertiseverslag doet de verzekeraar een voorstel tot schadevergoeding. De verzekerde mag dat voorstel pas aanvaarden na een bedenktijd van ten minste 5 werkdagen.
Einde van de expertise als de expert is aangesteld door de verzekerde
Heeft de verzekerde zelf een expert aangesteld? Dan maakt die expert na afloop een slotverslag op. Dat verslag wordt bezorgd aan de verzekerde.