Table of Contents

    Hoe weet ik of ik recht heb op de sociaaltariefpremie?

    Om in aanmerking te komen voor de sociaaltariefpremie moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • U (of iemand in uw huishouden) moet tot één van de categorieën behoren die recht geven op de premie. Raadpleeg de categorieën van rechthebbenden op de sociaaltariefpremie om te zien of u in aanmerking komt.
    • U moet aangesloten zijn op een collectieve energie-installatie waarop geen sociaal tarief van toepassing is.
    • U moet rechtstreeks gefactureerd worden voor uw energieverbruik. Met andere woorden, u betaalt geen vaste dagprijs voor alle kosten, inclusief energie, zoals dat het geval kan zijn in een rusthuis.
    Ik woon in een rusthuis of studentenhuis. Heb ik recht op de sociaaltariefpremie? 

    Als u verblijft in een rusthuis of een andere vorm van collectieve accommodatie waarbij u een all-inclusive prijs (dagtarief of vast tarief) betaalt voor alle kosten, inclusief energie, dan hebt u geen recht op de sociaaltariefpremie. U moet rechtstreeks worden gefactureerd voor uw individueel energieverbruik.

    Voorbeeld: Mevrouw Jansens woont in een rusthuis en betaalt een all-inclusive prijs (maaltijden, andere zorg, energie, enz.) per maand. Ze valt in categorie 3. Mevrouw Jansens heeft geen recht op de sociaaltariefpremie, omdat de kosten voor energie in het maandelijkse pakket zijn inbegrepen en niet rechtstreeks in rekening worden gebracht.

    Als u echter in een appartement of studio in een dienstwoning (serviceflat) woont en voor uw individuele energieverbruik betaalt, dan hebt u recht op de sociaaltariefpremie.

    Voorbeeld: De heer Maes woont in een appartement in een dienstwoning. Hij betaalt geen vast tarief, maar betaalt zijn rekeningen afzonderlijk. Om zijn appartement te verwarmen, gebruikt hij de gemeenschappelijke gasketel in zijn woning. Zijn beheerder factureert hem dan de prijs van zijn werkelijke gasverbruik. De heer Maes heeft recht op een sociaaltariefpremie.

    Hoe vraag ik een sociaaltariefpremie aan via het online platform? 

    Om een aanvraag via het online platform in te dienen, hebt u uw identiteitskaart en een identiteitskaartlezer of toegang tot itsme nodig. U kunt dan inloggen op de website en u ziet meteen uw gegevens op het scherm. 

    Om uw online aanvraag in te vullen, hebt u de volgende informatie nodig: 

    • de collectieve installatiecode verkregen via de beheerder van het gebouw
    • uw e-mailadres en/of telefoonnummer
    • uw bankrekeningnummer (IBAN)

    Een aanvraag via het online platform wordt sneller verwerkt en de kans op fouten in de persoonlijke gegevens is kleiner.

    Hoe vraag ik de sociaaltariefpremie aan per post of per e-mail?

    Als u uw aanvraag per e-mail of aangetekende post indient, moet u eerst het formulier (DOCX, 67.13 KB)verkrijgen om in te vullen.  Als u het formulier per aangetekende post wilt terugsturen maar niet zelf kunt afdrukken, kunt u bellen naar het Contact Center op 0800 120 33 en vragen om het formulier per post toegestuurd te krijgen.

    Om het formulier in te vullen heeft u de volgende informatie nodig: 

    • uw achternaam, voornaam, domicilieadres en rijksregisternummer 
    • de collectieve installatiecode verkregen via de beheerder van het gebouw
    • e-mailadres en/of telefoonnummer
    • uw bankrekeningnummer (IBAN)

    Zodra u het formulier (DOCX, 67.13 KB) hebt ingevuld, kunt u het naar ons opsturen:

    De persoon die de premie heeft aangevraagd maakt niet langer deel uit van het gezin (verhuizing/scheiding). Moet ik de sociaaltariefpremie opnieuw aanvragen?

    Ja, u moet de sociaaltariefpremie opnieuw aanvragen als de persoon die de aanvraag heeft ingediend niet langer deel uitmaakt van het gezin (bijvoorbeeld door verhuizing of scheiding). Er zijn 2 mogelijke situaties:

    • U zult moeten wachten tot het kwartaal na de verhuizing of scheiding om de nieuwe aanvraag in te dienen. De nieuwe kwartalen gaan telkens van start op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
    • Als de persoon die verhuisd is ons zijn bankrekeningnummer gegeven heeft om de premie te ontvangen, dan kunnen wij die niet terugvorderen. 
    Wat moet ik doen als de persoon die de premieaanvraag heeft ingediend is overleden?

    Als de persoon die de aanvraag voor de premie heeft ingediend is overleden, kunt u dit doorgeven per e-mail naar soc.ener.prm@economie.fgov.be of telefonisch via 0800 120 33. 

    Voor een vlotte afhandeling van uw dossier, vragen we u de volgende informatie te verstrekken: 

    • uw nationaal registratienummer
    • het nationale registratienummer van de aanvrager
    • uw naam
    • de naam van de begunstigde
    • uw adres
    • het aanvraagnummer
    • de installatiecode
    • een bewijs van overlijden 

    De beheerder van de collectieve installatie (huisbaas, gebouwbeheerder, enz.) heeft de collectieve installatie niet geregistreerd op het online platform. Wat kan ik hieraan doen?

    Probeer eerst contact op te nemen met uw beheerder of uw huisbaas en stuur hen de link naar onze website. Informeer hen dat ze verplicht zijn om de collectieve installatie op het online platform te registreren. 
    Als uw beheerder of eigenaar alsnog weigert om de collectieve installatie op het platform te registreren, kunt u contact opnemen met de FOD Economie. Vermeld in uw e-mail de volgende gegevens:

    • uw naam, voornaam, adres, rijksregisternummer en telefoonnummer.
    • de achternaam, voornaam, telefoonnummer en het e-mailadres van uw gebouwbeheerder of verhuurder.
    Ik woon in een klein appartementsgebouw waar niemand specifiek de gemeenschappelijke installaties beheert. Wie moet de aanmelding doen? 
    In een dergelijk geval kan de persoon die normaal gesproken het gebouw of de energiecontracten beheert, de collectieve installatie registreren. Mocht er onduidelijkheid zijn over het registratieproces, kan die persoon contact opnemen met de verantwoordelijke dienst via e-mail op soc.ener.prm@economie.fgov.be of telefonisch op 0800 120 33.
    Wat is de installatiecode? 

    De installatiecode is een unieke code die wordt aangemaakt zodra uw beheerder de collectieve installatie (bijvoorbeeld een collectieve gasketel) registreert op het onlineplatform. Die code is zichtbaar op het platform en wordt ook per e-mail naar de beheerder gestuurd. De beheerder moet u die code dan bezorgen.

    De installatiecode heeft de volgende vorm: XX-111-XX. 

    Zodra u de installatiecode heeft ontvangen, kunt u uw aanvraag voor de sociaaltariefpremie indienen bij de FOD Economie.

    Ik kan de installatiecode niet vinden/heb deze niet, wat moet ik doen?

    De installatiecode werd naar uw beheerder gestuurd toen die de collectieve installatie (bv. collectieve gasketel) bij de FOD Economie registreerde. Als de beheerder u de code niet automatisch heeft opgestuurd of als u de code verloren heeft, neem dan contact met hem op zodat die de code naar u kan opsturen. 

    Kan ik de sociaaltariefpremie aanvragen als ik de installatiecode niet heb?

    Nee, u kunt geen aanvraag indienen zonder een installatiecode. 

    Neem eerst contact op met de beheerder van uw collectieve installatie of uw huisbaas om de code voor uw collectieve installatie te verkrijgen. Als de beheerder meer informatie nodig heeft, kunt u hem of haar doorverwijzen naar onze website voor meer details.

    Als u de beheerder of huisbaas niet kunt bereiken, of als zij de code voor de collectieve installatie niet willen geven, neem dan contact met ons op: 

    • Per e-mail naar soctar.ener.prm@economie.fgov.be en vermeld de volgende informatie: 
      • uw naam, voornaam, adres, rijksregisternummer en telefoonnummer;
      • de achternaam, voornaam, telefoonnummer en het e-mailadres van uw collectieve facilitair manager of huisbaas;
    • Telefonisch op 0800 120 33.
    Moet het energiecontract voor de collectieve installatie een professioneel contract zijn om in aanmerking te komen voor de sociaaltariefpremie? 

    Nee, u heeft geen professioneel contract nodig om een aanvraag voor de sociaaltariefpremie in te dienen voor de sociaaltariefpremie. Dit geldt bijvoorbeeld voor kleine gebouwen zonder syndicus: het contract kan op naam staan van de verantwoordelijke voor het energiecontract en kan een residentieel contract zijn. 

    Het energiecontract mag echter geen residentieel contract voor een individuele installatie zijn, maar moet een contract voor een collectieve installatie zijn. Het contract mag ook op naam van de vereniging van mede-eigenaars (VME) of de syndicus van het gebouw afgesloten zijn.

    Ik heb het sociaal tarief geweigerd. Kan ik aanspraak maken op de sociaal tarief premie? 
    Nee, als u het sociaal tarief geweigerd hebt, hebt u geen recht op de sociaaltariefpremie.
    Hoe wordt de sociaaltariefpremie uitbetaald?

    De sociaaltariefpremie wordt elke drie maanden op uw bankrekening gestort of per postcheque verzonden. De betaling wordt gedaan door de FOD Financiën.

    De betaling wordt dan rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening die u bij uw aanvraag heeft opgegeven, of per cheque die per post wordt verstuurd.  De energieleverancier speelt geen rol in de sociaaltariefpremie.

    Als de betaling wordt teruggestuurd naar de FOD Economie omdat het bankrekeningnummer verkeerd is, wordt die premie opnieuw per cheque naar uw wettelijke domiciliëringsadres gestuurd. 

    Ik heb mijn sociaaltariefpremie niet ontvangen, wat moet ik doen? 

    De betalingen worden uitgevoerd na de driemaandelijkse controle. Die controle wordt normaal gesproken aan het einde van de maand na het kwartaal uitgevoerd. Dit betekent dat de uitbetalingen van de premies als volgt zijn ingepland: 

    • voor het eerste kwartaal: in mei
    • voor tweede kwartaal: in augustus
    • voor derde kwartaal: in november 
    • voor het vierde kwartaal: in februari

    De FOD Financiën is verantwoordelijk voor de betaling. Controleer eerst of u een betaling van de FOD Financiën hebt ontvangen voordat u verdere stappen onderneemt.

    U kunt de status van uw aanvraag controleren door in te loggen op het online platform met uw identiteitskaart en uw kaartlezer of via itsme.

    U kunt ook contact met ons opnemen als u geen toegang hebt tot het online platform. 

    Wanneer ontvang ik de sociaaltariefpremie?

    Betalingen worden gedaan na de driemaandelijkse controle. Deze controle wordt normaal gesproken aan het einde van de maand na het kwartaal uitgevoerd. Dit betekent dat de uitbetalingen van de premies als volgt zijn ingepland: 

    • voor het eerste kwartaal: in mei
    • voor tweede kwartaal: in augustus
    • voor derde kwartaal: in november 
    • voor het vierde kwartaal: in februari
    Ik verander mijn bankrekeningnummer. Moet ik de FOD Economie op de hoogte brengen? 

    Als u uw bankrekeningnummer wijzigt, informeer dan zo snel mogelijk de FOD Economie. 

    U kunt dit doen via het online platform, per e-mail of per post. 

    Let op: Als u de wijziging op het platform doorvoert, controleer dan goed de betalingsdatum op het online platform van de FOD Economie. Als een betaling al is verstuurd, wordt uw nieuwe rekeningnummer niet voor deze betaling gebruikt. De wijziging wordt pas toegepast bij de volgende betaling. 

    Kan ik de status van mijn aanvraag volgen?

    U kunt de status van uw aanvraag volgen: 

    Kan ik mijn aanvraag aanpassen? 

    U kunt uw aanvraag passen:

    • via het online platform 
    • per e-mail
    • per post (normale brief)

    De enige gegevens die u kunt wijzigen zijn: 

    •  het contactadres of het telefoonnummer 
    • het rekeningnummer (IBAN) 
    Kan ik de sociaaltariefpremie aanvragen voor eerdere kwartalen (terugwerkende kracht)? 

    Nee, terugwerkende kracht is niet mogelijk voor de sociaaltariefpremie. U ontvangt alleen de sociaaltariefpremie vanaf het kwartaal waarin u de aanvraag indient. 

    Nadat u een aanvraag hebt ingediend, wordt de premie elk kwartaal toegekend zolang u aan de voorwaarden blijft voldoen. Het is dus niet nodig om elk kwartaal een aanvraag in te dienen. 

    Laatst bijgewerkt
    3 september 2024