Laten bouwen of verbouwen is zeker een van de belangrijkste beslissingen in uw leven.

Hoe maakt u een goede start?

Wat u moet weten

Zich informeren is essentieel. Waarom daar geen gebruik van maken om na te gaan of u aan de voorwaarden voldoet voor een premie of een fiscale aftrek?

Daarna moet u een aannemer kiezen. Er bestaat een lijst met erkende aannemers. 
Deze lijst is echter beperkt tot de grootste ondernemingen van de sector.

  • U moet zich dus niet noodzakelijk zorgen maken over het feit dat de aannemer met wie u contacten hebt gehad niet in deze lijst is opgenomen; dit betekent enkel dat hij geen werken uitvoert voor de overheden.

Belangrijker voor u: de financiële capaciteit en de technische bekwaamheid van een erkende aannemer werden onderzocht en goedgekeurd.

Nu kunt u uiteindelijk de concurrentie laten spelen of ten minste de tijd nemen om verschillende bestekken op te vragen om:

  • ze in alle rust met elkaar te vergelijken;
  • ze door een expert te laten lezen voor meer duidelijkheid: zo bent u beter in staat om te beoordelen of de voorstellen aan uw verwachtingen voldoen;
  • preciseringen te vragen voor het bestek dat u (ver)kiest. Bijvoorbeeld: een duidelijke beschrijving laten opstellen van het te gebruiken type product/materialen (samenstelling, afmetingen, aantal...), van de verschillende uit te voeren stappen, enz.

Let echter op de details! 
Veel geschillen vloeien voort uit het plaatsen van een ongeschikt en/of slecht gedimensioneerd materiaal.

Hoe dwingt u uw rechten af?

Alvorens te beslissen over een bouw of een renovatie Ga na of u aan de voorwaarden voldoet voor een premie of fiscale aftrek
  Vraag verschillende bestekken en neem de tijd om ze met elkaar te vergelijken
  Ga na of uw toekomstige aannemer al dan niet erkend is
  Ga na of uw toekomstige aannemer geen schulden heeft
Een bestek heeft uw voorkeur? Stel vragen aan de aannemer 
Vraag hem om preciseringen en uitleg

 

Voor meer informatie over uw consumentenrechten

Neem contact op met de Consumentenombudsdienst.

Laatst bijgewerkt
26 maart 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?