Een van de punten waarover u altijd mag onderhandelen met de verkoper voor het afsluiten van een contract, is de betalingswijze, want over de wijze van betalen is niets uitdrukkelijk in de wet geregeld.

Alle wettelijke betaalmiddelen zijn dus in principe toegelaten, bv.

  • in contanten;
  • met elektronische betaalmiddelen zoals een bankkaart of een kredietkaart;
  • per sms ;
  • via internetbetaalplatformen;
  • via een gewone overschrijving.

Wat u moet weten

De betalingswijze wordt vaak bepaald door de handelsgebruiken.

  • Kleine aankopen gebeuren met contant geld of een bankkaart. Ook de kredietkaart is populair voor allerhande uitgaven.

Bij grotere bedragen stuurt de onderneming eerst de factuur om die giraal te betalen voor de vervaldag.

  • Bij een overschrijving hangt de verkoper af van mijn goede wil om de betaling tijdig uit te voeren.

Een betaalmiddel dat grote zekerheid biedt voor de verkoper is de bankcheque. Het bedrag van de cheque wordt getrokken op de rekening van de bank zelf. Die gaat het wel eerst blokkeren op uw zichtrekening.

  • Die betaalwijze wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het ophalen van een nieuwe wagen wanneer u het saldo nog moet betalen.

De verkoper heeft ook het recht om bepaalde betalingsvormen te beperken (o.a. omwille van de extra kosten, om redenen van veiligheid of kans op namaak).

  • Zo kan hij bijvoorbeeld een betaling met een debet-of kredietkaart voor aankopen beneden een bepaald bedrag weigeren, voor zover de handelaar de consument duidelijk informeert over deze beperking.
  • Voor verkopen op afstand (internet, e-mail, …) is het aangeraden om via een beveiligd systeem te betalen (Paypal…), maar u moet nooit uw bankgegevens meedelen.

Beperkingen

Het maximale bedrags dat cash mag betaald worden, is 3.000 euro.

onze folder hierover 

Hoe dwingt u uw rechten af?

Als u kleine bedragen (bus- of trambiljet) met biljetten wil betalen Wettelijk kunnen biljetten van 500 euro geweigerd worden
Als u grote bedragen met biljetten wil betalen

Het bedrag dat de verkoper mag ontvangen, is beperkt tot een maximum van 3.000 euro.

   

 

En als u niet tevreden bent?

  Hoe dwingt u uw rechten af?
Indien de verkoper de toepassing van het contract weigert Stel hem in gebreke
 

typebrief (DOC, 49.5 KB) 

Als u een probleem hebt met een uitvoerder  Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling
  Kies een authenticatiemethode
  typebrief (DOC, 49 KB)
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen Neem contact op met de Consumentenombudsdienst
Laatst bijgewerkt
21 maart 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?