Als u een factuur aanvraagt, dan is de verkoper meestal vrij om u extra kosten te laten betalen.

Maar is het waar dat een elektronische factuur of een domiciliëring gratis moet blijven?

Wat u moet weten

Elektronische factuur

Het is inderdaad verboden om extra kosten aan te rekenen bij weigering van een elektronische factuur elektronisch (art. VI. 83, 32° Wetboek van ecconomisch recht - WER), want dit is een zgn. onrechtmatig beding.

U kunt dus nooit gedwongen worden in te stemmen met elektronische facturatie. U moet de vrije keuze hebben.

  • De onderneming kan u wel een korting toekennen om het gebruik van de elektronische factuur aan te moedigen (o.a. minder administratie en verzendingskosten voor de onderneming).

Domiciliëring

Er mogen ook geen extra kosten worden aangerekend als u een domiciliëring weigert voor diensten zoals gas, elektriciteit, water, telecommunicatie,… (art. VI. 83, 33° WER).

  Hoe dwingt u uw rechten af?
Indien de verkoper de toepassing van het contract weigert Stel hem in gebreke
 

typebrief (DOC, 49.5 KB) 

Als u een probleem hebt met een uitvoerder  Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling
  Kies een authenticatiemethode
  typebrief (DOC, 49 KB)
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen Neem contact op met de Consumentenombudsdienst
Laatst bijgewerkt
21 maart 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Consumptiegoederen: welke garanties zijn van toepassing?

  2. Consumentenbescherming

    30.07.2019, internationale vriendschapsdag? Pas op voor vriendschapsfraude!

  3. Consumentenbescherming

    Koop uw tickets via een officiële site!