Uw herroepingsrecht uitoefenen bij een aankoop op afstand (bv. via internet)

Wanneer u via een webshop, een callcenter of een postorderbedrijf goederen of diensten koopt, is dat een aankoop op afstand.

  • Er is bij het tot stand komen van de koop geen fysiek contact tussen koper en verkoper. De transactie verloopt via een op afstand georganiseerd verkoopsysteem.

Wat u moet weten

Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen.

  • De termijn gaat in op de dag na de levering of het afsluiten van de dienst.

De verkoper heeft een wettelijke informatieplicht over dat wettelijk consumentenrecht. Hij moet de herroeping door de consument ook uitdrukkelijk bevestigen in een duurzame drager (e-mail, brief).

U hebt het recht de ontvangen goederen te keuren zoals u dat in de winkel zou doen.

  • Kleding mag u passen. U mag de ontvangen goederen testen maar niet gebruiken of aanpassen aan uw wensen (vb. het installeren van spelletjessoftware op een pc).

U kunt aansprakelijk gesteld worden voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de goede werking van de goederen vast te stellen.

Terugzending

Als u gebruik maakt van het wettelijke herroepingsrecht moet u de ontvangen goederen terugsturen

U betaalt de kosten voor het terugzenden van de goederen, tenzij de verkoper ermee heeft ingestemd om deze kosten zelf te dragen of indien hij u niet informeerde – bij het afsluiten van het contract – dat u die kosten moet dragen.

Terugbetaling

De verkoper moet binnen de 14 dagen nadat hij op de hoogte is van uw beslissing om de koop te herroepen, de ontvangen betalingen inclusief leveringskosten terugbetalen.

Hij mag hiermee wachten tot de goederen terugbezorgd zijn of een bewijs van verzending is overgemaakt.

Uitzonderingen op het herroepingsrecht

U kunt zich niet beroepen op het herroepingsrecht bij:

  • het bestellen van goederen op maat;
  • het bestellen van goederen die om hygiënische redenen niet kunnen worden teruggestuurd;
  • het bestellen van goederen waarvan de verzegelde verpakking werd verbroken;
  • het boeken van reizen;
  • reservaties voor een restaurant, film, concert;
  • het bestellen van mazout voor de verwarming.

Opgelet!

Er zijn wetttelijke termijnen voor contracten met:

  • huwelijksbureau’s: 7 werkdagen;
  • immobiliënkantoren: 7 werkdagen;
  • levensverzekeringen: 30 kalenderdagen;
  • enz.

Voor specifieke diensten of gemengde aankopen (vb. aankoop smartphone met telecomabonnement) zijn een aantal afzonderlijke regels van toepassing.

Meer informatie 

... over het herroepingsrecht bij de verkoop op afstand.

Hoe dwingt u uw rechten af?

Hoe kunt u een aankoop op afstand annuleren? Roep de wettelijke bedenkingstijd van 14 dagen in
  typebrief (DOC, 49 KB)

 

En als u niet tevreden bent?

  Hoe dwingt u uw rechten af?
Indien de verkoper de toepassing van het contract weigert Stel hem in gebreke
 

typebrief (DOC, 49.5 KB) 

Als u een probleem hebt met een uitvoerder  Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling
  Kies een authenticatiemethode
  typebrief (DOC, 49 KB)
Ondanks uw inspanningen, kunt u het geschil niet zelf regelen Neem contact op met de Consumentenombudsdienst
Laatst bijgewerkt
16 januari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Bedrog met digipass

  2. Consumentenbescherming

    Pakketreizen: consumenten beter beschermd

  3. Consumentenbescherming

    Rode kaart voor namaak