Table of Contents

    Uw rechten bij het boeken

    Reisaanbieders hebben een wettelijke precontractuele informatieverplichting. Ze moeten u voor de boeking van de reis onder meer inlichten over:

    • vertrekdatum
    • reisduur
    • reistraject
    • bestemming
    • vervoer
    • hotelaccommodatie
    • excursies
    • prijs
    • reisvoorwaarden, zoals de noodzakelijke reisdocumenten (bv. reisvisum, inentingen …)

    De informatie in de reisfolder, de reisbrochure of op de website bij een online boeking is bindend.

    Boekt u de reis rechtstreeks bij de reisorganisator of bij een doorverkoper, dan is die aansprakelijk voor fouten in de boeking. Dat is natuurlijk niet zo voor eigen fouten (bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart niet bij zich heeft en u daardoor niet kan vertrekken met het vliegtuig).

    Wanneer u een pakketreis of gekoppeld reisarrangement boekt, hebt u geen recht op een bedenktermijn, ook niet als u online reserveert. Dat is ook zo als u bijvoorbeeld enkel de vlucht boekt of een vakantiehuisje huurt.

    Reisbevestiging

    De reisaanbieder is wettelijk verplicht u een reisbevestiging te sturen. Dat moet altijd via een duurzame drager gebeuren: op papier of in een pdf-bestand bij een online boeking.

    Ga altijd na of de reisbevestiging overeenstemt met wat is overeengekomen bij het boeken van uw reis. Contacteer tijdig uw doorverkoper of reisorganisator bij fouten in de boeking (prijs, datum van vertrek, accommodatie, activiteiten …) en vraag om een rechtzetting. Laat ook schriftelijk bevestigen.

    Hou er rekening mee dat er kosten kunnen worden aangerekend als u zelf na de boeking nog aanpassingen wenst (bv. ander kamertype of andere vertrekdatum). Er worden meestal ook kosten aangerekend als u correcties laat uitvoeren (bv. fout gespelde naam). Doe dat ruim voor de vertrekdatum.

    Laatst bijgewerkt
    24 maart 2020