Kunt u een prijsvermindering of de terugbetaling van uw aankoop verkrijgen dankzij de garantie?

In eerste instantie moet u altijd een herstelling of een vervanging voor ogen houden.

Maar als een herstelling of een vervanging niet mogelijk is (buitenproportionele kosten, te lange termijnen, herstelling of vervanging onmogelijk), en uw product kan functioneren, zo goed en zo kwaad als het gaat, hebt u dan recht op een prijsvermindering?

  • Bijvoorbeeld, na meerdere herstelpogingen werkt het product niet altijd, maar zo nu en dan.

Wat u moet weten

Als consument hebt u recht op een prijsvermindering als het product behouden kan worden, ondanks het gebrek dat het vertoont. Dat gebrek hoeft de werking van het product dus niet te verhinderen.

  • U hebt ook recht op de ontbinding van de koop, d.w.z. op een terugbetaling.

Het is echter mogelijk dat er slechts een gedeelte wordt terugbetaald, want de verkoper kan rekening houden met de periode van normaal gebruik van het product voordat het gebrek is opgedoken.

  • Als u bijvoorbeeld pas na anderhalf jaar een probleem hebt met uw computer, kan de verkoper een zogenaamde “slijtageperiode” in mindering brengen. Maar hij moet redelijk blijven, en rekening houden met de normale gebruiksduur door een “gemiddelde” consument.

Het kan zijn dat de verkoper een waardebon aanbiedt die in zijn winkel moet worden gebruikt.

U bent wettelijk gezien niet verplicht die te aanvaarden. Het is aan u om te oordelen of dat aanbod u al dan niet interesseert.

Hoe dwingt u uw rechten af?

Als u ermee akkoord gaat het product te houden ondanks het gebrek Vraag om uit te leggen hoe het product zo goed en zo kwaad als het gaat kan functioneren
  Vraag de verkoper welke prijsvermindering hij voorstelt
Als herstelling of vervanging niet mogelijk is Vraag de verkoper om u, al dan niet volledig, terug te betalen
  typebrief (DOC, 23 KB)

 

In geval van moeilijkheden

Als de verkoper weigert de garantie toe te passen
Stel hem in gebreke
  typebrief (DOC, 23.5 KB)

Als u een probleem hebt met de verkoper 

Maak gebruik van alternatieve geschillenregeling
  Kies een authenticatiemethode
  typebrief (DOC, 23 KB)
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen Richt u tot de Consumentenombudsdienst
  Meld eventueel deze praktijk aan de FOD Economie
Laatst bijgewerkt
16 januari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?