U koopt op afstand: valt uw aankoop onder de wettelijke garantie?

U hebt het perfecte product op het internet, in een postordercatalogus of op een beurs gevonden. Maar wat gebeurt er als het aangekochte product een groot gebrek vertoont?

Wat u moet weten

De wettelijke garantie is van toepassing, want het maakt niet uit of u iets koopt in een fysiek verkooppunt, per telefoon, op het internet of op een beurs/tentoonstelling. Aangezien de handelaar het product op het Belgische grondgebied of aan Belgische consumenten (bv. via internet) te koop heeft aangeboden, moet hij de Belgische wet op de wettelijke garantie naleven.

Hoe dwingt u uw rechten af?

Neem contact op met de verkoper Lever een bewijs van uw aankoop, onder om het even welke vorm (kasticket, factuur, rekeninguittreksel...)
  Geef de verkoper een beschrijving van het gebrek en vraag hem de garantie toe te passen
  Vraag de verkoper of hij bereid is de garantie te laten gelden
  Stuur hem een schriftelijke bevestiging van het probleem (e-mail of brief)
Vraagt de verkoper dossierkosten op voorhand? Weiger
Indien, na analyse, de wettelijke garantie niet van toepassing is Eis dat hij de weigering van de garantie schriftelijk bevestigt (diagnose, foto’s...)
Wat als er kosten zijn?  Vraag een gratis offerte
  Meestal kunt u kiezen tussen 
  • het product laten herstellen
    of 
  • afstand doen van het product zonder kosten

En als de verkoper, ondanks deze verificaties, nog bezwaren heeft?

U kunt verwachten dat de verkoper stelt dat het gebrek te wijten is aan een verkeerd of abnormaal gebruik of aan een gebrek aan onderhoud.

Hij kan ook zeggen dat u niet voorzichtig was of de gebruiksaanwijzing niet correct hebt gevolgd.

  • Zo is bijvoorbeeld de motor van een elektrische kettingzaag niet geschikt voor het doorzagen van de dikke wortels van een enorme boom. Als u dat toch doet, negeert u de instructies van de gebruiksaanwijzing. Het wordt dan ook onmogelijk de motor van de kettingzaag te laten herstellen als hij door overbelasting oververhit raakt.
U moet eerlijk blijven De weigering van de verkoper kunt u slechts betwisten indien het gebrek aan het product te wijten is
Vraag een gratis juridisch advies

!! (lees de waarschuwing hieronder) !!  

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt typebrief (DOC, 22.5 KB)
Ondanks uw spanningen kunt u het het geschil niet zelf regelen Neem contact op met de Consumentenombudsdienst
  Meld eventueel deze praktijk aan de FOD Economie

Waarschuwing

Een eerste juridische advies, dat gratis is, kunt u krijgen bij de eerstelijnsbijstandsdiensten, waar advocaten u een oriënterend advies kunnen geven. Ze doen het werk echter niet in uw plaats. Ze raden u een advocaat aan of een andere dienst om de procedure te behandelen. Deze juridische eerstelijnsbijstand wordt georganiseerd in elk gerechtelijk arrondissement door de Commissie voor Juridische Bijstand en is ook verbonden aan de justitiehuizen.

Laatst bijgewerkt
21 maart 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?