Hoe haalt u er voordeel uit?

De wettelijke garantie, dat is het minimum dat de wet aan de consumenten biedt.

Maar vaak ziet u, als u een winkel binnengaat, aankondigingen van speciale garanties.

  • Bijvoorbeeld: een fabrieksgarantie, of een verlengde garantie. Zo is 5 jaar bij de aankoop van een nieuwe wagen niet uitzonderlijk.

Wat moet u daarvan denken? En vooral, moet u aanvaarden dat de verkoper een bijkomende, maar betalende garantie aanbiedt?

Wat u moet weten

Voor bepaalde producten, waarbij het merk zijn imago en zijn technische knowhow inzet, gebeurt het inderdaad frequent dat er gratis een “fabrieksgarantie” wordt geboden, om alle fabricagefouten of gebreken in het ontwerp of in de uitvoering te dekken.

  • De duur van de fabrieksgarantie is soms zelfs langer dan die van de wettelijke garantie. Zo betekent bijvoorbeeld een "garantie van 5 jaar op uw voertuig” in feite 2 jaar wettelijke garantie + 3 jaar commerciële garantie. Waarom een dergelijke commerciële geste aan zich voorbij laten gaan?

Er kunnen u ook betalende aanvullende garanties worden aangeboden. Dat zijn “commerciële” garanties of “garantieverzekeringen”, zoals: een bijstandsovereenkomst voor 3 maanden gratis ondersteuning bij de aankoop van een laptop, een gratis vervangwagen, een onderhoudscontract, een verzekering eigen schade, een dekking tegen diefstal.

Het is aan u om te bepalen of dergelijke garanties u echt een + bieden ten opzichte van wat al gedekt wordt door de wettelijke garantie. 

Is het in uw geval echt de moeite om te betalen voor die diensten?

  • U bent hoe dan ook volledig vrij om ze niet te aanvaarden​​​​​.

Hoe dwingt u uw rechten af?

Als de verkoper u gratis garanties aanbiedt Aanvaard ze
Als de verkoper u betalende garanties aanbiedt Denk over na wat ze u opleveren
  Ga na of u niet al gedekt bent door een van uw verzekeringen (rechtsbijstand, …)

 

Als u een gebrek vaststelt dat gedekt wordt door een aanvullende garantie

Aangezien het een garantie betreft die als “commercieel” wordt bestempeld, worden de modaliteiten ervan geregeld door de overeenkomst die u hebt afgesloten met uw verkoper.

  Hoe dwingt u uw rechten af?
Als u een gebrek vaststelt Herlees wat uw contract als commerciële garantie voorziet
Wat moet u schrijven naar de verkoper/fabrikant? typebrief (DOC, 25 KB)
Als de verkoper u de garantie waarop u recht op hebt, bijft weigeren Neem contact met de Consumentenombudsdienst

 

Laatst bijgewerkt
21 maart 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?