""

Situatie

U ontvangt een factuur voor spullen die u via een online platform hebt gekocht, maar u weet zeker dat u niets hebt besteld of ontvangen.

Risico

Oplichters gebruikten uw gegevens van een e-commerce platform. Ze plaatsten een grote bestelling op uw naam en lieten die op een ander adres of bij een afleverpunt bezorgen. Omdat de oplichters om betaling na levering vroegen, ontvangt u de factuur. De bestelling wordt echter opgehaald door handlangers die met de noorderzon verdwijnen.

Tips

Beveilig uw accounts maximaal voor al uw online transacties. Gebruik bij voorkeur twee-factoridentificatie. Als het e-commerce platform dat niet aanbiedt, kies dan een ingewikkeld wachtwoord. En vergeet niet dat een wachtwoord geheim is en moet blijven! Wijzig uw wachtwoord ook regelmatig. Logins en wachtwoorden zijn gegevens die oplichters gemakkelijk onder elkaar uitwisselen of verkopen. Denk eraan dat u voor elke aankoop op afstand in de Europese Unie een herroepingsrecht hebt van 14 dagen. Zodra u het bevestigingsbericht van een zogenaamde bestelling ontvangt, laat u de verkoper weten dat u niets hebt besteld en annuleert u de bestelling. Als artikelen bij u thuis worden bezorgd op naam van iemand die u niet kent, weiger ze dan of ga ermee naar de politie.

In de val gelopen?

Laat het verkoopplatform zo snel mogelijk weten dat u van de aankoop afziet.

Dien een klacht in bij de lokale politie.

Meld de fraude aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.

Download de fiche (PDF, 277.19 KB)

Laatst bijgewerkt
6 juni 2024