Table of Contents

    Op deze pagina vindt u de recentste bekendmakingen van de FOD Economie over praktijken die schadelijk zijn voor consumenten en ondernemingen.

    De pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Check ze regelmatig om op de hoogte te blijven!

    Bekijk ook de volledige lijsten van incassobureaus en deurwaarders , reclameronselaars, televerkopers, en webshops.

    Gerechtsdeurwaarders / incassobureaus: Staal Koc (staalkoc.com)

    Schadelijke praktijken

    • E-mails die aanmanen tot het betalen van niet-bestaande facturen op een Brits rekeningnummer
    • Dreigen met beslagleggingen en blokkeren van rekeningen
    • “Staal Koc” is nergens ingeschreven, het gaat om een fictieve onderneming

    Onze tips

    • Betaal niet!
    • Slachtoffer geworden? Dien een melding in via ConsumerConnect. Licht ook uw bank en lokale politie in.
    • U vindt meer info over deze praktijken op onze website.

    Opgelet voor verdachte loodgieter

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die een beroep deden op de loodgieter Ideal Service BV, met ondernemingsnummer 0775.933.286.

    Deze onderneming baat(te) de volgende websites uit :

    • willem-diensten.be
    • water-service.be
    • ontstoppingsdienst-water.be
    • loodgieter-dienst.be
    • loodgieter-pauwels.be
    • ontstopping-pauwels.be  
    • niels-dienst.be  
    • willy-ontstopping.be
    • maartens-dienst.be 
    • services-neetens.be
    • dekkers-loodgieter.be 
    • dekkers-ontstopping.be 
    • ontstoppingsdienst-pauwels.be
    • viessmann-verwarmingsdienst.be  
    • bulex-verwarmingsdienst.be  
    • vaillant-verwarmingsdienst.be  
    • ontstoppingsdienst-bols.be  
    • mon-plombier.be
    • snel-dakfix.be  
    • svr-ontstopping.be
    • svr-loodgieter.be  
    • decoster-loodgieter.be
    • decoster-ontstopping.be  
    • sdi-loodgieter.be  
    • sdi-ontstopping.be
    • williams-service.be  
    • neoplomberie.be
    • neo-plomberie.be  
    • neodebouchage.be
    • neo-debouchage.be  
    • ideal-plomberie.be  
    • house-plomberie.be

    Wees op uw hoede

    Verschillende van deze websites zijn (of waren) inhoudelijk identiek, maar veranderen steeds van naam. Na korte tijd worden de websites offline gehaald en duiken er weer nieuwe op.

    De manier van werken en de onderliggende schadelijke praktijken zijn telkens hetzelfde. De consument komt via Google op de website terecht en maakt een afspraak. De tarieven die op de websites en via Google vermeld worden, worden in realiteit niet toegepast.

    De consument ontvangt voor aanvang van de werken geen enkele informatie over de prijs of de werken die men zal uitvoeren, terwijl dit nochtans verplicht is. De kostprijs ligt daardoor telkens veel hoger dan verwacht. De factuur loopt op tot duizenden euro’s voor bv. het uitvoeren van een ontstopping.

    Ken uw rechten

    Ondernemingen zijn verplicht om u vóór de start van de werken minstens de volgende informatie op papier mee te delen:

    • de totale prijs of de manier waarop deze zal worden berekend;
    • identiteit van de onderneming (adres, ondernemingsnummer, naam, contactgegevens);
    • het feit dat er geen herroepingsrecht is voor dringende herstellingen;
    • de betaalwijze;
    • een herinnering aan het bestaan van de wettelijke garantie.

    Onze tips:

    1. Ga na met wie u te maken heeft! Controleer of u de ondernemingsgegevens terug kan vinden en zoek naar reviews op onafhankelijke websites zoals Trustpilot.
    2. Vraag steeds vooraf de totale kostprijs (op papier of op een digitale drager). Als de onderneming dit niet wil geven, kan u afzien van de uitvoering van de diensten.
    3. Als de onderneming u vraagt om voor de start van de interventie een blanco bestelbon of factuur te ondertekenen, weiger dit dan.
    4. Laat u niet onder druk zetten om een factuur te betalen waar u het niet mee eens bent. Bel desnoods de politie.

    Lees ons nieuwsartikel voor meer tips over (dringende) hersteldiensten.

    Bent u het slachtoffer van een dergelijke interventie via deze of soortgelijke websites? Meld dit dan via ConsumerConnect

    Opgelet voor verdachte hersteldiensten

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die een beroep deden op een schoorsteenveger via de website dakwerkenverbist.be en daktechniekhubert.be.

    Ook de volgende websites kunnen aan dezelfde ondernemingen worden gelinkt en bevatten gelijkaardige inbreuken:

    • dakwerkenhuybrechts.be  
    • ontstoppingverleyen.be
    • ontstopping-georges.be
    • verbistdakwerk.be

    De werken worden bij de consument thuis uitgevoerd door deze Nederlandse ondernemingen:

    • Mollen Techniek: met Nederlands ondernemingsnummer 85298271 en adres te Lichttoren 32, 5611BJ Eindhoven, Nederland
    • CB service totaal: met nederlands ondernemingsnummer 71344519 en adres te Berghemseweg 19 F, 5348CA Oss, Nederland

    De consument wordt via Google en de homepage van de websites gelokt met interessante prijzen vanaf bvb. 49,50 EUR. Dit is echter een fictieve prijs die nooit toegepast wordt. De werkelijke kostprijs is veel hoger. De prijzen die op de websites en in de advertenties vermeld worden, worden namelijk per lopende meter schoorsteen of leiding aangerekend.

    De consument ontvangt na uitvoering van de werken dus een factuur van honderden tot soms duizenden euros voor het ontstoppen van een toilet of het vegen van een schoorsteen.

    Vaak worden ook diensten aangerekend waar de consument niet om gevraagd heeft, zoals een dure camera-inspectie of wordt bedrieglijk beweert dat men een vogelnest verwijderd heeft.

    De consument ontvangt voor aanvang van de werken nooit een raming van de prijs.

    De consument moet voor aanvang van de interventie weten hoeveel de werken hem ongeveer zullen kosten. De onderneming is namelijk verplicht om de consument vóór de start van de werken minstens de volgende informatie mee te delen:

    • de totale prijs of de wijze waarop deze zal worden berekend
    • identiteit van de onderneming (adres, ondernemingsnummer, naam, contactgegevens)
    • het feit dat men niet over een herroepingsrecht beschikt
    • de wijze waarop men kan betalen
    • een herinnering aan het bestaan van de wettelijke garantie

    Deze informatie moet op papier aan de consument bezorgd worden.

    Indien de onderneming u vraagt om voor aanvang van de interventie een blanco bestelbon of factuur te ondertekenen, weiger dit dan.

    De Inspectie stelde bovendien nog andere onregelmatigheden vast m.b.t. de bovenvermelde websites zoals:

    • valse reviews en reviewscores
    • misleidende beweringen dat het om gecertificeerde of erkende dakwerkers en loodgieters gaat
    • misleidende beweringen dat het om een lokale dakwerker of loodgieter uit uw regio gaat
    • misleidende beweringen met betrekking tot de ervaring die de onderneming heeft
    • de afwezigheid van een ondernemigsnummer en geografisch en e-mail adres

    De Economische Inspectie wenst consumenten mee te delen dat zij het recht hebben om voor aanvang van de werken  op papier geïnformeerd te worden over de totale kostprijs. Indien de onderneming deze informatie niet wil meedelen, kan de consument afzien van de uitvoering van de diensten.

    Meent u het slachtoffer te zijn van een dergeljke interventie via www.ontstoppingsdienst-renard.be of soortgelijke websites? Meld dit dan via ConsumerConnect en het ECC België

    Opgelet voor dropshipping

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die meenden een aankoop te kunnen doen van een (of meerdere) kwaliteitsvol(lle) kledingstuk(ken) van een Belgisch merk aan een voordelige prijs op de website https://www.margaux-atelier.be/ naar aanleiding van een uitverkoop wegens stopzetting van de onderneming. De website wordt uitgebaat door de Nederlandse onderneming JV Online Sales (Nederlands KvK-nummer 92190766). Deze onderneming baat tevens de identieke website https://www.margaux-atelier.fr/ uit.

    Melders blijken niet op de hoogte te zijn dat het in werkelijkheid om dropshipping gaat, waarbij de Nederlandse onderneming niet over een eigen voorraad beschikt en de bestellingen van consumenten door de Nederlandse onderneming worden overmaakt aan de leverancier in China. De Chinese leverancier staat vervolgens in voor de vervaardiging van de producten en de rechtstreekse verzending ervan naar de consumenten.

    Melders geven bovendien aan dat de producten die ze van de onderneming ontvangen, niet overeenkomen met de beschrijving op de website en dat het om goedkope Chinese producten van lage kwaliteit gaat.

    Ten slotte geven melders aan dat de onderneming geen gehoor geeft aan verzoeken om herroeping of met hen tracht te onderhandelen over een gedeeltelijke terugbetaling (15 % tot 40 % van de aankoopprijs).

    De Economische Inspectie stelde bovendien nog andere onregelmatigheden vast m.b.t. de websites https://www.margaux-atelier.be/ en https://www.margaux-atelier.fr/ , zoals onder andere:

    • op de websites de indruk wekken dat het een Belgische winkel uit Namen of een Franse winkel uit La Mure betreft die Belgische of Franse merken verkoopt, terwijl het om een Nederlandse dropshipper gaat en de producten rechtstreeks uit China komen;
    • de afwezigheid van een retouradres in Nederland;
    • geen vermelding van de totale prijzen (inclusief BTW en invoerrechten);
    • ontbrekende vermelding van de voornaamste kenmerken van de producten (merk en materialen);
    • de aanwezigheid van verschillende onrechtmatige bedingen in de algemene voorwaarden;
    • geen rekening houden met de wettelijke bepalingen inzake uitverkopen;
    • de afwezigheid van een telefoonnummer;
    • de afwezigheid van correctie informatie m.b.t. het herroepingsrecht;
    • misleidende handelspraktijken met betrekking tot de voornaamste kenmerken, potentieel met betrekking tot de prijs en wat betreft de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming.

    Onze tips:

    Aankopen via kredietkaart kunt u betwisten via https://mijnkaart.be/.

    Opgelet voor deze verdachte loodgieter

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die een beroep deden op een loodgieter via de websites :

    • laurentsontstopping.be.
    • ontstoppingsdienstlaurent.be
    • laurentsontstopping.be
    • ontstopping-laurent.be

    Deze websites worden beheerd/uitgebaat door de Nederlandse onderneming DN Allround Services (KvK-nummer 96208449), met als zaakvoerder de heer Diego Vernie.

    Wees op uw hoede:

    verschillende van deze websites zijn (of waren) inhoudelijk identiek, maar veranderen steeds van naam. Na korte tijd worden de websites offline gehaald en duiken er weer nieuwe op.

    De manier van werken en de onderliggende schadelijke praktijken zijn telkens hetzelfde. De consument komt via Google op de website terecht en maakt een afspraak. De tarieven die op de websites en via Google vermeld worden, worden in realiteit niet toegepast.

    De consument ontvangt voor aanvang van de werken geen enkele informatie over de prijs of de werken die men zal uitvoeren, terwijl dit nochtans verplicht is. De kostprijs ligt daardoor telkens veel hoger dan verwacht. De factuur loopt op tot duizenden euro’s voor bv. het uitvoeren van een ontstopping.

    Ken uw rechten:

    ondernemingen zijn verplicht om u vóór de start van de werken minstens de volgende informatie op papier mee te delen:

    • de totale prijs of de manier waarop deze zal worden berekend;
    • identiteit van de onderneming (adres, ondernemingsnummer, naam, contactgegevens);
    • het feit dat er geen herroepingsrecht is voor dringende herstellingen;
    • de betaalwijze;
    • een herinnering aan het bestaan van de wettelijke garantie.

    Onze tips:

    1. Ga na met wie u te maken heeft! Controleer of u de ondernemingsgegevens terug kan vinden en zoek naar reviews op onafhankelijke websites zoals Trustpilot.
       
    2. Vraag steeds vooraf de totale kostprijs (op papier of op een digitale drager). Als de onderneming dit niet wil geven, kan u afzien van de uitvoering van de diensten.
       
    3. Als de onderneming u vraagt om voor de start van de interventie een blanco bestelbon of factuur te ondertekenen, weiger dit dan.
       
    4. Laat u niet onder druk zetten om een factuur te betalen waar u het niet mee eens bent. Bel desnoods de politie.

    Lees ons nieuwsartikel voor meer tips over (dringende) hersteldiensten.

    Bent u het slachtoffer van een dergelijke interventie via deze of soortgelijke websites?

    Meld dit dan via ConsumerConnect en het ECC België

    Opgelet voor verdachte hersteldiensten

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die een beroep deden op een elektricien via de website elektricien-lokaal.be .

    Deze website wordt beheerd/uitgebaat door de heer Mohamed Boulachyoukh (KvK-nummer 84433051, Nederland), die ook nog verschillende andere websites heeft, waaronder elektricien-hermans.be , elektricien-maes.be , elektricien-vermeulen.be , elektricien-service.be , en ook websites in verband met andere (herstel)diensten: loodgieters-direct.be , ongediertevrij.be , slotenmakernu.be , dak-gigant.be , dakgigant.be .

    Wees op uw hoede: verschillende van deze websites zijn (of waren) inhoudelijk identiek, maar veranderen steeds van naam. Na korte tijd worden de websites offline gehaald en duiken er weer nieuwe op.

    De manier van werken en de onderliggende schadelijke praktijken zijn telkens hetzelfde. De consument komt via Google op de website terecht en maakt een afspraak. De consument ontvangt voor aanvang van de werken geen enkele informatie over de prijs of de werken die men zal uitvoeren, terwijl dit nochtans verplicht is. De kostprijs ligt daardoor telkens veel hoger dan verwacht. De factuur loopt op tot duizenden euro’s voor bv. het vervangen van een zekering.

    De vakmannen die bij de consument thuis komen, gebruiken valse factuurgegevens: ondernemingsnummers en adressen die niet bestaan. Dit is valsheid in geschrifte.

    Ken uw rechten: ondernemingen zijn verplicht om u vóór de start van de werken minstens de volgende informatie op papier mee te delen:

    • de totale prijs of de manier waarop deze zal worden berekend;
    • identiteit van de onderneming (adres, ondernemingsnummer, naam, contactgegevens);
    • het feit dat er geen herroepingsrecht is voor dringende herstellingen;
    • de betaalwijze;
    • een herinnering aan het bestaan van de wettelijke garantie.

    Onze tips:

    • Ga na met wie u te maken heeft! Controleer of u de ondernemingsgegevens terug kan vinden en zoek naar reviews op onafhankelijke websites zoals Trustpilot.
    • Vraag steeds vooraf de totale kostprijs (op papier of op een digitale drager). Als de onderneming dit niet wil geven, kan u afzien van de uitvoering van de diensten.
    • Als de onderneming u vraagt om voor de start van de interventie een blanco bestelbon of factuur te ondertekenen, weiger dit dan.
    • Laat u niet onder druk zetten om een factuur te betalen waar u het niet mee eens bent. Bel desnoods de politie.
    • Lees ons nieuwsartikel voor meer tips over (dringende) hersteldiensten.

    Bent u het slachtoffer van een dergelijke interventie via deze of soortgelijke websites? Meld dit dan via ConsumerConnect en het ECC België

    Opgelet voor verdachte mazoutwebsites!

    De Economische Inspectie ontving meerdere meldingen over websites zoals www.jwoil.com , www.intermazout.com www.interoils.com  en www.euroamazout.com . Klanten geven aan dat de bestelde mazout (stookolie of huisbrandolie) niet geleverd wordt, ondanks betaling van een voorschot.

    Let op

    De bedrijfsgegevens op deze websites worden onrechtmatig gebruikt. De aangeboden prijzen lijken té mooi om waar te zijn – en dat zijn ze ook.

    Mogelijk worden er snel nieuwe spiegelwebsites geopend, blijf waakzaam!

    Wat kunt u doen?

    Bent u slachtoffer geworden?

    • Meld het via consumerconnect.be
    • Breng uw bank op de hoogte
    • Doe aangifte bij de lokale politie

    Tip: Een geldig ondernemingsnummer op een website betekent niet automatisch dat het bedrijf betrouwbaar is. Fraudeurs kunnen bestaande gegevens misbruiken.

    Controleer daarom ook

    • of de website geen al te wilde beweringen doet
    • of de prijs realistisch is
    • of er online recensies of waarschuwingen zijn

    Samen maken we het internet veiliger. Deel dit bericht om anderen te waarschuwen!

    Opgelet voor advertentie voor gratis gezondheidscheck

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die meenden een gratis gezondheidscheck te doen door enkele vragen in te vullen op de website betere-gezondheid.com , maar achteraf geconfronteerd werden met een factuur. De website wordt uitgebaat door de Hongaarse onderneming Vortexion Kft (ook gekend als Vortrexion).

    De melders kwamen meestal op de website terecht via een advertentie. Ze blijken niet op de hoogte te zijn van het betalend karakter van de dienst noch de kostprijs ervan. Ze geven ook aan dat de onderneming moeilijk bereikbaar is voor vragen over of betwisting van de factuur, geen gehoor geeft aan verzoeken om herroeping en geen bevestiging van overeenkomst overmaakt.

    • De Inspectie stelde nog andere onregelmatigheden vast op de website betere-gezondheid.com , zoals:
    • ontbrekende contactgegevens;
    • foute en ontbrekende informatie over het herroepingsrecht;
    • geen verwijzing naar het wettelijk garantierecht;
    • een niet-conforme betaalknop;
    • potentieel misleidende handelspraktijken met betrekking tot de prijs van de dienst en wat betreft de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming.

    De Economische Inspectie wenst consumenten mee te delen dat zij niet gebonden zijn aan enige betaalverplichting via betere-gezondheid.com. Betwist de factuur en ga niet in op verdere betaalverzoeken of dreigementen met incassobureaus.

    Tips

    Wees alert voor gelijkaardige advertenties en websites! Deze website ziet er identiek uit aan een website waarvoor de Economische Inspectie eerder dit jaar waarschuwde (gezondheidsevaluatie.com). De onderneming lijkt zich ook op andere landen te richten met websites in andere talen.

    Lees altijd de kleine lettertjes en consulteer reviews alvorens persoonlijke gegevens in te vullen of in te gaan op eender welk aanbod dat op het eerste zicht gratis lijkt.

    Wat kunt u doen?

    Bent u het slachtoffer van een onbewuste aankoop via betere-gezondheid.com of soortgelijke websites?

    Meld dit dan via ConsumerConnect en het ECC België.

    FOD Economie waarschuwt consumenten voor Reizendeals.nl

    De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving al 146 meldingen over de Nederlandse onderneming ReizendealsConsumenten boeken zonder het te beseffen een reis via dat online boekingsplatform. Als ze nadien weigeren om de reis te betalen, komt een incassobureau aankloppen. Daarom waarschuwt de FOD Economie consumenten nu voor deze website.

    3 concrete tips

    1. Let op als je prijzen opzoekt op de website van Reizendeals.nl. Je kan op dit moment geen volledige prijs opzoeken zonder al een basisreis te boeken. Lees dus zeker de kleine lettertjes.
    2. Boekte je toch ongewild een reis, betaal die dan niet en betwist je factuur. Meld dat ook zeker op ConsumerConnect.
    3. Krijg je aanmaningen van een incassobureau, betwist dan de openstaande schuld bij het incassobureau. Op onze website vind je daarvoor enkele modelbrieven terug. Het incassobureau mag je dan niet meer contacteren tot het van Reizendeals.nl een bewijs kreeg dat de schuld terecht is. Staakt Reizendeals.nl de invordering niet, dan kan je die agressieve handelspraktijk ook melden op ConsumerConnect. Voor advies omtrent jouw individueel geschil kan je ook terecht bij het ECC België.

    Meer info

    Verdachte website: Lantaarnfestival (lantaarnfestival.com)

    Schadelijke praktijken

    De Economische Inspectie ontving op korte tijd meer dan 100 meldingen over een lantaarnfestival dat in oktober zou plaatsvinden op verschillende locaties in België. De melders stelden zich vragen over de echtheid van het evenement.

    Hoewel de onderneming in eerste instantie snel reageerde op onze contactname, reageert ze niet meer op vragen om verdere informatie en bewijsstukken, noch op de vraag of al aangekochte tickets terugbetaald zullen worden.

    Sinds vorige week is het niet meer mogelijk om tickets te kopen op de website (lantaarnfestival.com) en staat daar de boodschap dat de evenementen zouden uitgesteld worden, en dat terugbetaling verkregen kan worden via klantenservice@lantaarnfestival.com.

    Onze tips

    • Koop géén tickets voor nieuwe data als die aangekondigd zouden worden.
    • Al tickets gekocht? Dien een melding in via ConsumerConnect en dien klacht in bij de lokale politie.
    • Toch een terugbetaling ontvangen? Laat ons dit ook weten via ConsumerConnect.
    • Lees onze tips over veilig online shoppen op onze website.

    Gerechtsdeurwaarders / incassobureaus: Groen Koc (groenkoc.com)

    Schadelijke praktijken

    • E-mails die aanmanen tot het betalen van niet-bestaande facturen op een Brits rekeningnummer
    • Dreigen met beslagleggingen en blokkeren van rekeningen
    • “Groen Koc” is nergens ingeschreven, het gaat om een fictieve onderneming

    Onze tips

    • Betaal niet!
    • Slachtoffer geworden? Dien een melding in via ConsumerConnect. Licht ook uw bank en lokale politie in.
    • U vindt meer info over deze praktijken op onze website.

    Ontstoppingsdiensten

    De Economische Inspectie ontvangt sinds enige tijd meldingen van consumenten die een beroep deden op een ontstoppingsdienst via de websites ontstopping-bogaert.be, ontstoppingsdienst-renard.be en ontstoppingsdienst-pauwels.be, House-service.be, Wiels-loodgieter.be, Wiels-ontstopping.be, Maartens-service.be, Wiels-service.be, Onstoppingsdienst-eddy.be et Heytens-services.be. Sommige van deze sites worden beheerd door de heren Mounir Hassun, Mickaël Menichini (bedrijf Beyond Forward Services BV, ondernemingsnummer 1011.713.958), Yassin Bouzid (bedrijf Sanisecours SRL, ondernemingsnummer 0662.875.432) of Diego Vernie (bedrijf DN Allround Services, KvK-nummer: 96208449).

    Wees op uw hoede: de websites zijn inhoudelijk identiek, maar veranderen steeds van naam. Na korte tijd worden de websites offline gehaald en duiken er weer nieuwe op.

    De manier van werken en de onderliggende schadelijke praktijken zijn telkens hetzelfde. De consument wordt via Google en de homepage van de website gelokt met interessante prijzen vanaf bv. € 59. Dit is echter een fictieve prijs die nooit toegepast wordt. De werkelijke kostprijs is veel hoger.

    De websites vermelden geen ondernemingsnummer, geografisch adres of e-mailadres, beweren dat het om lokale, gecertificeerde loodgieters gaat, en tonen valse reviews en reviewscores. Het blijken platformen te zijn: de effectieve werken bij de consument thuis worden uitgevoerd door verschillende (vaak Nederlandse) onderaannemers.

    Consumenten ontvangen vooraf geen raming van de totale prijs, wat nochtans verplicht is.

    Na uitvoering van de werken blijkt de kost veel hoger dan verwacht: de 59 euro is slechts de prijs per lopende meter spiraal, daarnaast wordt

    • een starttarief van 169 euro voor een half uur aangerekend,
    • 30 euro per extra kwartier,
    • voorrijkosten,
    • toeslagen voor avond/weekend/nacht,
    • ongevraagde camera-inspecties

    De factuur loopt daardoor op tot duizenden euro’s voor bv. het ontstoppen van een toilet. Consumenten worden onder druk gezet om deze meteen te betalen.

    Ken uw rechten: ondernemingen zijn verplicht om u vóór de start van de werken minstens de volgende informatie op papier mee te delen:

    • de totale prijs of de manier waarop deze zal worden berekend;
    • identiteit van de onderneming (adres, ondernemingsnummer, naam, contactgegevens);
    • het feit dat er geen herroepingsrecht is voor dringende herstellingen;
    • de betaalwijze;
    • een herinnering aan het bestaan van de wettelijke garantie.

    Onze tips:

    • Ga na met wie u te maken heeft! Controleer of u de ondernemingsgegevens terug kan vinden en zoek naar reviews op onafhankelijke websites zoals Trustpilot.
    • Vraag steeds vooraf de totale kostprijs (op papier of op een digitale drager). Als de onderneming dit niet wil geven, kan u afzien van de uitvoering van de diensten.
    • Als de onderneming u vraagt om voor de start van de interventie een blanco bestelbon of factuur te ondertekenen, weiger dit dan.
    • Laat u niet onder druk zetten om een factuur te betalen waar u het niet mee eens bent. Bel desnoods de politie.
    • Lees ons nieuwsartikel voor meer tips over (dringende) hersteldiensten.

    Bent u het slachtoffer van een dergelijke interventie via deze of soortgelijke websites? Meld dit dan via ConsumerConnect en het ECC België.

    Gerechtsdeurwaarders / incassobureaus: Jordan & Dreesmann (jordanendreesmann.com) en Elf & Yorganci (elfyorganci.com)

    Schadelijke praktijken

    • E-mails die aanmanen tot het betalen van niet-bestaande facturen
    • Dreigen met beslagleggingen en blokkeren van rekeningen
    • “Jordan en Dreesmann” en “Elf en Yorganci” zijn nergens ingeschreven, het gaat om fictieve ondernemingen

    Onze tips

    • Betaal niet!
    • Slachtoffer geworden? Dien een melding in via ConsumerConnect. Licht ook uw bank en lokale politie in.
    • U vindt meer info over deze praktijken op onze website.

    Reclameronselaar / beroepengids: Répertoire Wallonie

    Schadelijke praktijken

    • Ondernemingen worden telefonisch benaderd om zogezegd hun gegevens te controleren of een zogezegd bestaand contract al dan niet te verlengen, en worden achteraf geconfronteerd met hoge facturen voor inschrijving in een niet-bestaande bedrijvengids.
    • “Répertoire Wallonie” bestaat niet en misbruikt gegevens van legitieme ondernemingen.

    Onze tips

    • Wees op uw hoede als u gecontacteerd wordt door een onderneming die u niet kent. Laat u niet verleiden om telefonisch “Ja” of “Nee” te antwoorden op een registratie, en onderteken geen twijfelachtige documenten.
    • Slachtoffer geworden? Dien een melding in via het Meldpunt (thema “Fraude & oplichting”). Licht ook uw bank en lokale politie in.
    • U vindt meer info over deze praktijken op onze website.

    Gerechtsdeurwaarder / incassobureau: Eng en Sarikaya gerechtsdeurwaarders & advocaten (engensarikaya.com)

    Schadelijke praktijken

    • E-mails die aanmanen tot het betalen van niet-bestaande facturen
    • Dreigen met beslagleggingen en blokkeren van rekeningen
    • “Eng en Sarikaya” is nergens ingeschreven, het gaat om een fictieve onderneming

    Onze tips

    • Betaal niet!
    • Slachtoffer geworden? Dien een melding in via ConsumerConnect. Licht ook uw bank en lokale politie in.
    • U vindt meer info over deze praktijken op onze website.

    Verdachte webshop: gereedschaponline

    De Economische Inspectie ontvangt meldingen van consumenten die artikelen hebben besteld en betaald op de website gereedschaponline.net, maar uiteindelijk niets ontvangen of minderwaardige artikelen ontvangen. Consumenten die contact opnemen om het artikel terug te sturen of een terugbetaling te verkrijgen, krijgen geen antwoord.

    Let op: sinds kort is er ook de website gereedschaponline.com, die een exacte kopie is van de vorige website.

    Schadelijke praktijken

    • Niet-leveren van bestelde en betaalde artikelen
    • Leveren van niet-conforme artikelen
    • Geen reactie op klachten, geen terugbetaling bij herroeping

    Onze tips

    • Neem steeds de tijd om een aanbieding grondig te beoordelen.
      Gebruik hiervoor onze tips op veiligewebshops.be.

    Slachtoffer geworden? Dien een melding in via consumerconnect.be.
    Aankopen via kredietkaart kunt u betwisten via mijnkaart.be.

    Illegale internetapotheken

    De Economische Inspectie waarschuwt voor volgende onvergunde e-apotheken:

    • mymedshoplive.com  
    • pijnloospad.com  
    • anabolenenmedicijnen.com
    • dingenvoormannen.nl  
    • klinische-apot.com  
    • kamagra.co.nl  
    • kamagrajellyshop.com  
    • royalapotheek.com
    • Pijnlozeapotheek.net
    • Slaappillen.net
    • Kamagrabestellen.eu

    Schadelijke praktijken:

    • Verboden verkoop van geneesmiddelen
    • Mogelijk valse geneesmiddelen

    Onze tips:

    • Controleer altijd of de internetapotheek waar u wilt bestellen op de lijst met de aangemelde internetapotheken staat.
    • Op elke webpagina waar geneesmiddelen worden verkocht, moet het Europese logo voor internetapotheken zijn vermeld. Een klik op dit logo moet de bezoeker van de website leiden naar de officiële website van de bevoegde autoriteit van de lidstaat waar de internetapotheek is gevestigd.
    • Meer info over online apotheken.

    Onbewuste aankoop: www.gezondheidsevaluatie.com

    De Economische Inspectie ontvangt meldingen van consumenten die door het invullen van enkele vragen een gezondheidscheck wilden doen op www.gezondheidsevaluatie.com, maar achteraf geconfronteerd werden met een factuur. De melders kwamen meestal op de website terecht via Facebook-advertenties. De website wordt uitgebaat door de Hongaarse onderneming Belard-Web Kft (ook gekend als Bellard-Web Kft).

    Schadelijke praktijken

    • Onduidelijke of misleidende informatie over het betalende karakter en de prijs van de dienst
    • Geen bevestiging van de overeenkomst, geen gehoor aan verzoeken tot herroeping
    • Moeilijk bereikbaar voor vragen of betwistingen, ontbrekende contactgegevens
    • Niet-conforme betaalknop

    Onze tips

    • Betwist de factuur en ga niet in op verdere betaalverzoeken of dreigementen met incassobureaus
    • Wees alert voor gelijkaardige advertenties en websites
    • Lees altijd de kleine lettertjes en consulteer reviews alvorens persoonlijke gegevens in te vullen of in te gaan op eender welk aanbod dat op het eerste zicht gratis lijkt

    Incassobureaus: EM & Kabakci Collect (emenkabakcicollect.com)

    Schadelijke praktijken

    • E-mails met aanmaningen tot betaling van niet-bestaande facturen.
    • EM & Kabakci Collect is niet ingeschreven bij de FOD Economie.

    Onze tips

    • Wees steeds alert en neem de tijd om de informatie die u krijgt grondig te analyseren.
    • Bij twijfel, betaal niet en betwist het verzoek tot betaling.

    Domeinnaamfraude : DRS Benelux

    Schadelijke praktijken

    • Druk om aan woekerprijzen je domeinnaam met een andere extensie (.net, .com …) te registreren, omdat een andere onderneming daar zogenaamd interesse in heeft

    Tips


    Incassobureaus: CISA incasso

    Schadelijke handelspraktijken

    • E-mails met aanmaningen tot betaling van niet-bestaande facturen. 
      De melders geven aan geen aankopen te hebben gedaan bij de vermelde verkopers op de fictieve facturen.
    • “CISA” is niet ingeschreven bij de FOD Economie.
    • Frauduleus gebruik van gegevens (adres, ondernemingsnummer …) van andere legitieme incassobureaus.

    Tips

    • Wees steeds alert en neem de tijd om de informatie die u krijgt grondig te analyseren.
    • Bij twijfel, betaal niet en betwist het verzoek tot betaling.

    Bent u slachtoffer of wilt u zelf een praktijk aankaarten?

    Meld het via:


    Staat u op een lijst en bent u het daar niet mee eens?

    De lijsten zijn tijdelijk en kunnen op elk ogenblik worden herzien.

    Neem contact op via eco.inspec.coc@economie.fgov.be. (Opgelet: dit adres is niet geschikt om meldingen te doen.)

    U moet het bewijs leveren dat de praktijk is stopgezet, of zich op een andere manier kunnen verantwoorden. Als uw bewijsstukken of verantwoordingen voldoen, halen wij de naam van uw onderneming van de lijst.

    Ook in geval van faillissementen, overnames, rechterlijke uitspraken … die een schrapping mogelijk rechtvaardigen, halen wij de naam van uw onderneming van de lijst. 

    Laatst bijgewerkt
    4 november 2025