Table of Contents

    Wilt u een klacht overmaken aan een reisonderneming? Doe dat dan zo spoedig mogelijk. Neem in uw brief of mail zeker volgende zaken op:

    • Verwijs duidelijk naar uw reiscontract (referenties zoals klantennummer, boekingsnummer, factuurnummer …).
    • Beschrijf de problemen die aanleiding gaven tot uw klacht (feitenrelaas).
    • Verwijs naar uw wettelijke en/of contractuele rechten (wat zegt de wet of uw contract daarover)?
    • Welke oplossingen zijn er volgens u? Doe een of meerdere voorstellen.
    • Stel een (redelijke) antwoordtermijn voor om te reageren.
    • Vermeld eventueel verdere acties die u zult nemen bij het uitblijven van een reactie of het afwijzen van een minnelijke regeling.

    Verstuur uw klacht bij voorkeur per aangetekende zending en/of per e-mail met ontvangst- en leesbevestiging. Zo vermijdt u discussies over het bestaan en de datum van uw klacht.

    Modelbrief: klacht over een pakketreis – algemeen model (DOCX, 23.37 KB)

    Modelbrief: pakketreis – boekingsfouten door de doorverkoper of reisorganisator (DOCX, 22.78 KB)

    Modelbrief: pakketreis – wijziging van essentiële elementen in de reisovereenkomst door de reisorganisator vóór het vertrek (DOCX, 28.65 KB)

    Modelbrief: pakketreis - verzoek tot overdracht van de reis op initiatief van de reiziger vóór het vertrek (DOCX, 16.28 KB)

    Modelbrief: pakketreis – verhoging van de prijs door de reisorganisator ná boeking van de reis (DOCX, 22.1 KB)

    Modelbrief: pakketreis - annulatie van de reis door de reiziger vóór het vertrek (DOCX, 20.06 KB)

    Modelbrief: pakketreis - annulatie van de reis door de reisorganisator wegens overmacht vóór het vertrek (DOCX, 18.61 KB)

    Modelbrief: pakketreis - verzoek tot terugbetaling van ongebruikte coronavoucher één jaar na uitgifte (DOCX, 16.24 KB)

    Modelbrief: pakketreis - schadevergoeding of prijsvermindering wegens niet-conforme uitvoering van de reis door de reisorganisator (DOCX, 21.26 KB)

    Modelbrief: internationaal luchtvervoer - beschadigde, vertraagde of verloren bagage (DOCX, 18.16 KB)

    Modelbrief: huurwagen - betwisting schade - inhouden huurwaarborg (DOCX, 23.15 KB)

    Laatst bijgewerkt
    22 december 2021

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming
      Kwaliteit & veiligheid
    2. Consumentenbescherming
      Online