In geval van verlies of beschadiging van ingecheckte bagage, voorziet het Verdrag van Montreal (artikel 22) een schadevergoeding van maximaal 1000 STR (dat wil zeggen ongeveer 1100 euro).

De vervoerder kan zich enkel van zijn aansprakelijkheid bevrijden indien hij een gebrek aan de bagage (niet-werkzame sluitingen, buitengewone breekbaarheid, enz.) of de fout van de reiziger (voornamelijk een gebrek aan de verpakking) kan aantonen.

Indien u van mening bent dat de waarde van uw bagage hoger is dan deze grens van 1000 STR, dan kunt u een "bijzondere verklaring omtrent belang" invullen bij het inchecken, in ruil voor een toeslag.

Om deze schadevergoeding te ontvangen, moet u absoluut binnen de volgende termijnen protest aantekenen bij de vervoerder (artikel 31):

  • onmiddellijk, indien de schade op het moment van het afhalen van de bagage wordt vastgesteld;
  • binnen zeven dagen na ontvangst, indien de schade pas wordt vastgesteld bij het openen van de bagage;
  • indien de bagage later wordt teruggevonden, binnen 21 dagen vanaf de dag van het terugkrijgen van de bagage.

Geschillen en klachten

Grensoverschrijdende klachten en geschillen

Europees Consumentencentrum 
Hollandstraat 13 
1060 Brussel

Tel.: 02 542 33 89 
E-mail: info@cecbelgique.be 

Laatst bijgewerkt
9 februari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming
    Online

    Koopje of flop? Tips om veilig online te shoppen

  2. Consumentenbescherming
    Mededinging
    Kwaliteit & veiligheid
    Ondernemingen
    Energie
    Online

    Jaarverslag van de FOD Economie

  3. Consumentenbescherming
    Kwaliteit & veiligheid

    Speelgoed met zachte vulling en pailletten