Annulatie van een vlucht wegens overmacht

Wat zijn uw rechten als één of meer vluchten worden geannuleerd in geval van overmacht?

Bijvoorbeeld: vulkaanuitbarsting, aardbeving, enz.

In dit geval hebt u geen recht op een schadevergoeding.

U boekte een pakketreis (vervoer + logies) en bent nog niet vertrokken

U hebt recht, naar keuze, op terugbetaling of op uitstel van de reis.

U moet zich wenden tot de touroperator of het reisbureau. In geval van betwisting kunt u klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.

U kocht een vliegticket en bent nog niet vertrokken

U hebt recht, naar keuze, op terugbetaling of op een ticket voor een latere datum.

U moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij of tot het reisbureau, als het ticket door hen werd verkocht.

Als het een vlucht betreft vanuit een lidstaat, of vanuit een andere staat naar een lidstaat, als de luchtvaartmaatschappij tot een land van de Europese gemeenschap behoort, kunt u in geval van betwisting klacht indienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Als het reisbureau betrokken partij is, moet u klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.

U heeft zelf een hotelkamer in het buitenland geboekt of een huurauto gereserveerd en u bent nog niet vertrokken

U moet zo snel mogelijk annuleren. Men moet in de contractvoorwaarden kijken welke de mogelijkheden van annulatie zonder vergoeding zijn.

U boekte een pakketreis (vervoer + logies) en u bent vertrokken / ter bestemming aangekomen

U heeft recht op een gratis op maat gesneden vervangingsformule voor het verdere verloop van uw reis en/of terugbetaling van alle contractueel vastgestelde prestaties die niet geleverd werden.

U hebt recht op bijstand van de touroperator. De onkosten kunnen u echter wel worden aangerekend.

Voor de vlucht, moet u zich echter eerst wenden tot de luchtvaartmaatschappij en kunt u dezelfde rechten doen gelden als in punt hieronder.

Voor de andere prestaties moet u zich wenden tot de touroperator of het reisbureau. In geval van betwisting kunt u klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.

U kocht een vliegticket en bent op uw reisbestemming aangekomen

U hebt de keuze tussen terugbetaling van het ticket zonder bijkomende kosten of zo snel mogelijk een nieuwe terugvlucht.

In geval van een nieuwe vlucht hebt u recht op gratis bijstand (verfrissingen, maaltijden, 2 gratis telefonische oproepen) en indien nodig op verblijf.

U moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij. In geval van betwisting kunt u klacht indienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Geschillen en klachten

Vertraging/annulatie van vluchten

FOD Mobiliteit en Vervoer 
Denied Boarding Authority 
Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV)

Strategische Cel - Passagiersrechten 
City Atrium (6de verdieping - locker PAX)   
Vooruitgangstraat 56 
1210 Brussel

Tel : + 32 2 277 44 00 (9 tot 12 uur) 
Fax: + 32 2 277 40 73 
E-mail: passenger.rights@mobilit.fgov.be

KlachtenformulierPassenger rights in case of denied boarding, downgrading, cancellation or long delay of their flight - Complaint
Website: Klachten 

Klacht bij de Geschillencommissie Reizen

Geschillencommissie Reizen vzw 
Secretariaat 
Vooruitgangstraat 50 
1210 Brussel

Tel. : 02 277 61 80 - 02 277 62 15 (van 9u tot 12u) 
Fax : 02 277 91 00 
E-mail : reisgeschillen@clv-gr.be

http://www.clv-gr.be/index_nl.html

Grensoverschrijdende klachten en geschillen

Europees Consumentencentrum 
Hollandstraat 13 
1060 Brussel

Tel.: 02 542 33 89 
E-mail: info@cecbelgique.be

Laatst bijgewerkt
15 januari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming
    Energie

    Europese harmonisatie van brandstofetiketten

  2. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?

  3. Consumentenbescherming

    Recht op garantie? Zo gaat u het na