Voordat u een contract tekent, kunt u zich grondig informeren:
- over het product;
- over de dienst;
- over de mogelijke aanbieders.
Als u bv. belangrijke herstellingen laat uitvoeren aan uw wagen of woning, laat u best vooraf een bestek opmaken.
Dat is zeker aan te bevelen wanneer het niet gaat om standaarddiensten, of wanneer het gaat om een belangrijk bedrag.
Wat u moet weten
U hebt het recht om in die gevallen een voorafgaande bestek op te vragen.
Maar de verkoper of dienstverlener is niet verplicht om hieraan gevolg te geven. Zo kan hij het opmaken van een bestek weigeren voor werken van beperkte omvang of standaarddiensten.
Enkele voorbeelden van standaarddiensten: het gewone onderhoud van uw wagen, het nazicht van uw verwarmingsketel.
De ondernemer is ook niet verplicht om een bestek gratis af te leveren. Hij kan dus een prijs vragen voor de opmaak van het bestek. Hij moet u hierover duidelijk informeren vooraleer een bestek opgesteld wordt.
- In het kader van de klantenwerving wordt het bestek meestal gratis opgemaakt. Als er dan toch een prijs wordt aangerekend (bv. wanneer er ter plaatse opmetingen gebeuren of een diagnosestelling plaatsvindt), dan zal deze prijs meestal wel in mindering gebracht worden als de onderneming de werken ook mag uitvoeren.
Meer informative over het bestek
Hoe dwingt u uw rechten af?
Bij grote werken | Vraag een bestek |
Vergelijk de offertes van meerdere aanbieders | |
Vraag vooraf of aan het opmaken van een bestek of prijsofferte kosten zijn verbonden | |
Wat moet minimaal op het bestek voorkomen? |
|
En als u niet tevreden bent?
Hoe dwingt u uw rechten af? | |
---|---|
Indien u meer wil weten over uw rechten | Neem contact op met de Consumentenombudsdienst |