Wat zijn de regels voor de buitengerechtelijke inning van schulden?
Wat moet u weten als u te maken hebt met incassobureaus, advocaten of gerechtsdeurwaarders? Of met de schuldeiser zelf?
Wat u moet weten
Bij een laattijdige betaling kan de schuldeiser wegens het niet-nakomen van de contractuele betaalverplichting, wel een schadevergoeding vorderen.
Vanaf de opeisbaarheid van het nog te betalen kapitaal:
- 10% van de schijf van het nog te betalen kapitaal tot 7.500 euro;
- 5% van de schijf van het nog te betalen kapitaal boven 7.500 euro.
Voorbeeld | achterstallig kapitaal en schadevergoeding | |
---|---|---|
achterstallig kapitaal | 8.200 euro | 6.200 euro |
schijf tot 7.500 euro | 10% van 7.500 euro = 750 euro | 10% van 6.200 euro = 620 euro |
schijf boven 7.500 euro | 5% van 700 euro = 35 euro | |
Totale schadevergoeding | 785 euro | 620 euro |
Daarnaast is het de schuldeiser wettelijk toegestaan om verwijlintresten te vorderen = een percentage gelijk aan de laatst toegepaste debetrentevoet verhoogd met 10%.
- bv. als de laatst toegepaste debetrentevoet 8% is, dan mag de kredietgever maximaal 8,8% (1,1 x 8%) nalatigheidsinteresten aanrekenen op het achterstallige kapitaal.
Het vorderen van administratiekosten voor de minnelijke invordering is verboden, tenzij het uitdrukkelijk werd voorzien in de overeenkomst.
- Die invorderingskosten moeten ook duidelijk bepaald of bepaalbaar zijn in de onderliggende koopovereenkomst. Bovendien mogen ze de wettelijke toegestane maxima niet overschrijden. In dat geval hebt u ook recht op matiging.
Meer informatie
- ... over de minnelijke invordering van schulden.
Hoe dwingt u uw rechten af?
U protesteert tegen de extra kosten voor de minnelijke invordering van schulden via een incassobureau |
typebrief (DOC, 49.5 KB) |
En als u niet tevreden bent?
Hoe dwingt u uw rechten af? | |
---|---|
Als u een probleem hebt met de verkoper | Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
Kies een authenticatiemethode | |
typebrief (DOC, 49 KB) | |
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen | Neem contact op met de Consumentenombudsdienst |