In de regel is de verkoper niet verplicht om een factuur uit te reiken aan de consument.
Maar in bepaalde gevallen hebt u zeker toch recht op een factuur?
Wat u moet weten
De factuur als handelsdocument is niet geregeld in de wetgeving ter bescherming van de consument. Het btw-wetboek voorziet echter een aantal gevallen waarin de verkoper wel verplicht is om een factuur te bezorgen aan de consument.
Zo moet een factuur worden uitgereikt in het kader van privégebruik bij:
- de verkoop, het herstel en het onderhoud van voertuigen (auto’s of moto’s) als de prijs hoger is dan 125 euro incl. btw;
- werken in onroerende staat (vb. verbouwingen, onderhoud cv-ketel, aannemingswerken in de bouwsector, ...);
- verhuizingen;
- verkopen op afbetaling;
- aankopen in groothandelszaken.
Wanneer dit wettelijk (voor btw-redenen) verplicht is mogen u geen kosten voor het opmaken van een factuur worden gevraagd.
Als het afleveren van een factuur echter geen wettelijke verplichting is voor de verkoper, dan kan hij een administratiekost aanrekenen. Als consument moet u er vooraf over worden ingelicht.
- Voor aankopen met een zekere waarde reiken de meeste verkopers op verzoek van de consument-koper, wel een factuur uit.
De factuur staat op naam en is dus een belangrijk document om o.a. eigendomstitels aan te tonen.
Bij kassaverkopen
Als u naast het kassaticket ook nog een factuur wil, dan licht u de bediende best vooraf in.
- Behalve voor kleine bedragen (bv. minder dan 25 euro) is dat meestal kosteloos.
Hoe dwingt u uw rechten af?
Als een factuur wettelijk (voor btw-redenen) verplicht is | Vraag een factuur aan |
typebrief (DOC, 49 KB) |
En als u niet tevreden bent?
Hoe dwingt u uw rechten af? | |
---|---|
Als u een probleem hebt met de verkoper | Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
Kies een authenticatiemethode | |
typebrief (DOC, 49 KB) | |
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen | Neem contact op met de Consumentenombudsdienst |