Kunt u een prijsvermindering of de terugbetaling van uw aankoop verkrijgen dankzij de garantie?
In eerste instantie moet u altijd een herstelling of een vervanging voor ogen houden.
Maar als een herstelling of een vervanging niet mogelijk is (buitenproportionele kosten, te lange termijnen, herstelling of vervanging onmogelijk), en uw product kan functioneren, zo goed en zo kwaad als het gaat, hebt u dan recht op een prijsvermindering?
- Bijvoorbeeld, na een eerdere herstelpoging werkt het product niet altijd, maar zo nu en dan.
Wat u moet weten
Als consument hebt u recht op een prijsvermindering als het product behouden kan worden, ondanks het gebrek dat het vertoont. Dat gebrek hoeft de werking van het product dus niet te verhinderen.
- U hebt ook recht op de ontbinding van de koop, d.w.z. op een terugbetaling.
Het is echter mogelijk dat er slechts een gedeelte wordt terugbetaald, want de verkoper kan rekening houden met de periode van normaal gebruik van het product voordat het gebrek is opgedoken.
- Als u bijvoorbeeld pas na anderhalf jaar een probleem hebt met uw computer, kan de verkoper een zogenaamde “slijtageperiode” in mindering brengen. Maar hij moet redelijk blijven, en rekening houden met de normale gebruiksduur door een “gemiddelde” consument.
Het kan zijn dat de verkoper een waardebon aanbiedt die in zijn winkel moet worden gebruikt.
U bent wettelijk gezien niet verplicht die te aanvaarden. Het is aan u om te oordelen of dat aanbod u al dan niet interesseert en om toch de terugbetaling te eisen.
Hoe dwingt u uw rechten af?
Als u ermee akkoord gaat het product te houden ondanks het gebrek | Vraag om uit te leggen hoe het product zo goed en zo kwaad als het gaat kan functioneren |
Vraag de verkoper welke prijsvermindering hij voorstelt | |
Als herstelling of vervanging niet mogelijk is | Vraag de verkoper om u, al dan niet volledig, terug te betalen |
typebrief (DOC, 23 KB) |
In geval van moeilijkheden
|
Stel hem in gebreke | |
typebrief (DOC, 23.5 KB) | ||
Als u een probleem hebt met de verkoper |
Maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
|
Kies een authenticatiemethode | ||
typebrief (DOC, 23 KB) | ||
Ondanks uw inspanningen kunt u het geschil niet zelf regelen | Richt u tot de Consumentenombudsdienst | |
Meld eventueel deze praktijk aan de FOD Economie |