Kijk de aankoopdatum na
Als u de datum op uw kasticket nakijkt, merkt u helaas dat u uw defect product lang geleden hebt gekocht.
- Als er voor een nieuw product meer dan 2 jaar is verstreken sinds de leverdatum, valt uw product wellicht niet meer onder de wettelijke garantie.
- Als er voor een tweedehandsgoed meer dan 1 jaar is verstreken sinds de leverdatum, is uw product wellicht niet meer in garantie. Als de verkoper echter geen specifieke garantietermijn heeft toegekend, geniet u in elk geval een wettelijke garantie van 2 jaar.
Bestaat de kans dat u uw product nog kunt laten herstellen of vervangen?
Wat u moet weten
Op grond van de wettelijke garantie kunt u niets meer verkrijgen.
- Maar als u fabrieksgarantie hebt gekregen, die fabricagefouten, tekortkomingen in het ontwerp of in de uitvoering dekt, is de duur daarvan misschien nog niet verstreken. Wie weet...
- Mogelijks geldt er nog een commerciële garantie, al dan niet betaald door u bij aankoop van het goed.
Er rest u verder enkel de mogelijkheid een beroep te doen op de regels inzake ernstige verborgen gebreken (art. 1641-1649 Burgerlijk Wetboek)
- In het geval van een ernstig verborgen gebrek geldt er geen termijn. Maar het is duidelijk dat u in dat geval het bewijs moet leveren van het bestaan van het verborgen gebrek.
Hoe dwingt u uw rechten af?
Als het product niet meer onder de wettelijke garantie valt | Kijk na of het niet gedekt wordt door de fabrieksgarantie of door een andere aanvullende garantie (commercieel) op de wettelijke garantie, gratis of betalend |
Als u meent een ernstig verborgen gebrek te ontdekken | Stel de verkoper hiervan schriftelijk op de hoogte |
typebrief (DOC, 22.5 KB) |
Als de verkoper het ernstige verborgen gebrek waarop u hem wijst, betwist?
Doe een beroep op een onafhankelijke deskundige.
- Bijvoorbeeld: als u na anderhalf jaar de achterste schokdempers van uw nieuwe wagen al moet vervangen, zal een auto-expert moeten uitmaken of er sprake is van een conformiteitsgebrek bij levering, dan wel van slijtage door een abnormaal gebruik (overbelasting) of van een ongeval.
Hoe dwingt u uw rechten af? | |
---|---|
Als de verkoper weigert de garantie toe te passen | Stel hem in gebreke |
typebrief (DOC, 23.5 KB) |
|
U zoekt een oplossing | Maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
Kies een authenticatiemethode |
|
typebrief (DOC, 23 KB) |
Laatst bijgewerkt
31 mei 2022