Voordien beschikten ondernemingen over diverse nummers: handelsregisternummer, btw-nummer, RSZ-nummer.
Nu heeft elke onderneming nog slechts een ondernemingsnummer. Alle handelaars, ambachtslui, ondernemingen en personen die een vrij beroep uitoefenen, moeten zich in de centrale databank Kruispuntbank van Ondernemingen inschrijven.
Dit vereenvoudigt a priori uw opzoekingen, maar...
- Hoe zit het met buitenlandse bedrijven?
- Wat als u een onderneming niet vindt?
- En als het u bezorgde ondernemingsnummer niet overeenkomt met de activiteit van uw gesprekpartner?
Wat u moet weten
Voor ondernemingen betekent het ondernemingsnummer een aanzienlijke vereenvoudiging van de administratieve stappen en de externe communicatie.
Maar ze moeten wel enkele verplichtingen in acht nemen:
- het ondernemingsnummer op alle handelsdocumenten vermelden: brieven, bestelbonnen, facturen;
- op al deze documenten andere essentiële identificatiegegevens blijven vermelden, zoals het adres.
Opgelet!
- Zelfs onlineshops moeten een geografisch adres (art. VI.45 WER) op al hun handelsdocumenten vermelden.
Hoe komt u op voor uw rechten?
Vooraleer u een aankoop doet of een werk laat verrichten | Ga na of de onderneming een ondernemingsnummer heeft |
Klik op het vak Zoekwoord en tik de naam van de onderneming in (of het begin van de naam) |
|
of rol het menu Toelating uit en tik de naam of postcode van de gemeente |
|
Als u het adres kent, vul dan het voorziene formulier in | |
Als u een ondernemingsnummer kent, klik op dat vak en tik het nummer in (met of zonder punten) | |
Als het nummer niet bestaat of overeenstemt met een andere onderneming | Opgepast! |
Verifieer altijd op basis van andere concrete middelen (bezoek ter plaatse, telefonische oproep, …) of de onderneming wel degelijk actief is | |
Hebt u een keuze gemaakt voor een vakman? | Contacteer hem |
Laatst bijgewerkt
19 juni 2020