Het product dat of de dienst die u kocht, werkt niet of is niet geschikt voor u.
Bovendien is de verkoper in het buitenland gevestigd.
Wat moet u doen?
Wat u moet weten
Reageer alsof u in België kocht.
In eerste instantie moet u dus de verkoper snel informeren van het probleem. De meeste problemen kunnen waarschijnlijk worden opgelost bij een direct contact met de tegenpartij.
Het Europees Centrum voor de Consument kan u juridisch advies geven en u helpen bij het oplossen van uw kleine grensoverschrijdende geschillen. De Europese Commissie heeft ook een online handelsgeschillenbeslechtingsplatform ontwikkeld.
Hoe komt u op voor uw rechten?
U bent niet tevreden met uw aankoop | Meld het probleem aan de verkoper |
Schrijf hem zo vlug mogelijk (fax, e-mail, al dan niet aangetekende brief) | |
Probeer een minnelijke schikking te treffen | 1ste mogelijkheid: Maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
|
Kies uw authenticatiemethode |
2de mogelijkheid: Contacteer het Europees Centrum voor de Consument |
|
3de mogelijkheid: Maak gebruik van het Europese ODR platform |
En als uw bemiddelingspogingen niet tot een resultaat leiden...
Als de bemiddeling niet slaagt (geschil < 5.000 euro) |
Probeer de procedure voor kleine grensoverschrijdende geschillen |
Laatst bijgewerkt
19 juni 2020