Iemand benadert u en biedt u een kleine klus aan waarmee u gemakkelijk en risicoloos geld verdient. U hoeft alleen uw bankkaart en pincode te lenen. Hierdoor kan de persoon uw bankrekening gebruiken om geld over te maken. In ruil voor die dienst, ontvangt u een geldbedrag.

Pas op voor dergelijke beloften! Als u dat voorstel aanvaardt, dan wordt u een geldezel.

Hoe werven oplichters geldezels?

Die vorm van fraude volgt een herkenbaar patroon: de fraudeur benadert zijn doelwit en vraagt om zijn bankrekening en/of bankkaart en pincode te lenen tegen betaling. De oplichter werft online via sociale media (Instagram, WhatsApp) maar ook in stations, uitgaansgelegenheden of in de buurt van scholen.

De oplichter richt zich vooral op jongeren, werklozen, studenten en mensen in een moeilijke financiële situatie.

Hij legt de geldezel uit wat hij moet doen en benadrukt dat talloeze andere mensen op die manier al veel geld hebben verdiend. Volgens hem is die praktijk volkomen veilig - het is alsof u een vriend een plezier doet. Bovenal is het een snelle en gemakkelijke manier om geld te verdienen.

Maar in feite heeft de oplichter de bankrekening en/of bankkaart van de geldezel nodig om illegaal verkregen geld over te maken of om het geld contant op te nemen. Dat geld heeft hij meestal gestolen via phishing, valse webshops, vervalste facturen, enzovoort.

Door de bankrekening en/of kaart van de geldezel te gebruiken, wist de oplichter zijn sporen uit en is zijn geldezel de enige identificeerbare persoon in die oplichterij.

Andere praktijk: de telefoonezel

De oplichter kan het slachtoffer ook vragen om een of meer telefoonnummers aan te maken en aan hem te bezorgen. Hij gebruikt dat nummer vervolgens om phishing-aanvallen uit te voeren, door mensen via telefoon of sms te benaderen, uiteraard met de naam van de geldezel.

Welke risico's loopt u als u een geldezel wordt?

Zelfs als de geldezel gelooft dat hij geen strafbaar feit pleegt, is hij verantwoordelijk voor wat er met zijn bankrekening gebeurt en kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de frauduleuze handelingen waarmee de oplichters het geld hebben verkregen dat via zijn rekening is overgemaakt. De geldlezel is gemakkelijk te herkennen, terwijl de oplichters die hem misbruiken om hun sporen uit te wissen, in het niets verdwijnen.

Als de geldezel minderjarig is, kunnen de ouders verantwoordelijk worden gesteld. Dat betekent dat de geldezel (en zijn ouders) aan het oorspronkelijke slachtoffer van de oplichters het geld moet terugbetalen dat via de rekening van de geldezel is overgemaakt. De geldezel riskeert ook aanzienlijke juridische en fiscale boetes. De bank van de geldezel kan vervolgens de bankrekening of bankkaart intrekken en/of een lening weigeren.

Naast de strafrechtelijke en financiële gevolgen kan de geldezel ook worden blootgesteld aan fysiek geweld.

In de praktijk is de aantrekkelijke beloning vaak minimaal of onbestaande. De geldezel blijft vaak achter met een lege bankrekening. 

Jongeren zijn vaak het doelwit van dat soort oplichterij. Het is dus belangrijk om ze hiervoor te waarschuwen.

Tips om een frauduleus voorstel te herkennen

Er zijn een aantal terugkerende elementen in dat soort oplichterij. Wees hier alert voor:

  • Het voorstel wordt voorgesteld als een vacature op Facebook, Snapchat, WhatsApp, Instagram, TikTok...
  • Er wordt beloofd snel en gemakkelijk geld te verdienen.
  • Er wordt al snel gevraagd naar uw bankrekening, bankkaartnummer en pincode.
  • U wordt gevraagd om uw identiteit uit te lenen om een rekening te openen of een telefoonnummer te verkrijgen.

Tips om te voorkomen dat u een financiële of telefonische geldezel wordt

  • Reageer niet op berichten van mensen die u niet kent, vooral niet op sociale media.
  • Reageer niet op berichten die u makkelijk geld beloven.
  • Geef nooit uw bankgegevens vrij. Uw rekening en bankkaart zijn van u alleen: deel ze met niemand anders.
  • Maak nooit een telefoonnummer aan voor iemand anders.

Hebt u uw bankrekening uitgeleend? Wat kunt u doen?

  • Neem onmiddellijk contact op met uw bank.
  • Laat uw kaart blokkeren door Card Stop (078 170 170) als u uw bankgegevens hebt opgegeven.
  • Doe aangifte bij de plaatselijke politie als u geld hebt verloren of als u getuige bent van dit soort feiten.