U hebt een verkoopgesprek gehad waarin u een speciale aanbieding kreeg, een gratis monster... U bent ingegaan op het aanbod van de verkoper. U hebt geen bevestigingsmail ontvangen met een samenvatting van het aanbod. In plaats daarvan hebt u een factuur ontvangen voor een bedrag dat niet overeenkomt met het overeengekomen aanbod. En u krijgt te horen dat u die moet betalen.
U bent het slachtoffer geworden van frauduleuze televerkopers!
Hoe gaan telefonische oplichters te werk?
De oplichter doet zich voor als verkoper. Hij belt u met een zeer aantrekkelijk aanbod: kortingsbonnen voor online aankopen, cheques voor voordelige hotelkamers of reisarrangementen, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van tijdschriften.
Meestal stelt de verkoper zich amper voor en geeft hij weinig details over het aanbod. Soms stelt hij voor om het product of de dienst eerst uit te testen, gratis of tegen een kleine vergoeding. Op het einde van het gesprek belooft de verkoper u per e-mail een samenvatting van het aanbod te sturen. Die e-mail komt niet aan of komt terecht in uw spamberichten.
Als u niet reageert op die e-mail, ontvangt u een factuur of soms al meteen een betalingsaanmaning van een incassobureau. Gek genoeg komt die e-mail wél in uw inbox terecht. Het bedrag is vaak hoger dan hetgeen afgesproken was per telefoon. Ook als u betaalt, ontvangt u meestal niets.
Oplichters opereren bijna altijd vanuit het buitenland. Ze houden geen rekening met de “Bel-me-niet-meer-lijst”. Zelfs als u daarop inschreven bent om geen verkoopstelefoontjes meer te ontvangen, kunt u toch het slachtoffer worden van misleidende televerkoop.
Tips om een frauduleuze televerkoper te ontmaskeren
- Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij werkt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken wat de bedoeling van zijn gesprek is (een product of dienst verkopen). Doet hij dat niet, wees dan op uw hoede en twijfel niet om hem ernaar te vragen!
- Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan zeker om meer details. Wees alert als hij gratis proefpakketjes voorstelt.
- Neem de tijd om na te denken als u telefonisch een aanbod krijgt en twijfelt. Vraag de verkoper waar u meer informatie kunt krijgen over dat aanbod alvorens een beslissing te nemen. Wees extra waakzaam als hij u onder druk zet om snel een beslissing te nemen.
- Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. In dat document moet duidelijk alle informatie staan over het aanbod en over het recht om uw aankoop te annuleren (herroepingsrecht). Hebt u geen e-mail ontvangen of is de informatie in de e-mail summier en verwarrend, dan kan het om telefonische oplichting gaan.
- Klik nooit op hyperlinks in e-mails! Hyperlinks kunnen naar valse websites leiden waar scammers proberen uw persoonlijke gegevens te ontfutselen.
- Niet langer geïnteresseerd in het aanbod? Laat het de televerkoper onmiddellijk weten.
- In de meeste gevallen hebt u een bedenktijd van 14 dagen vanaf de datum van ontvangst van het product. Dat is het herroepingsrecht. De verkoper/de onderneming moet u hierover informeren. Als u die informatie niet ontvangt vóór de leveringsdatum, wordt de herroepingstermijn verlengd met 12 maanden (d.w.z. 12 maanden en 14 dagen in totaal).
- Hebt u twijfels over de echtheid van het aanbod of de eerlijkheid van de verkoper/de onderneming die contact met u opneemt? Raadpleeg de pagina Lijst van televerkopers en incassobureaus waarover de FOD Economie meldingen ontving op onze website. Vindt u de naam van het bedrijf niet terug in de lijst? Waakzaam blijven is de boodschap! Fraudeurs kunnen gemakkelijk de naam van de onderneming veranderen. Het is ook mogelijk dat het bedrijf in kwestie nog niet gemeld is bij de FOD Economie.
In de val gelopen van een frauduleuze televerkoper? Wat nu?
- Meld elke oproep die u als frauduleus beschouwt bij het Meldpunt van de FOD Economie. Als het bedrijf dat u belt in een ander land van de Europese Unie is gevestigd, meld dat dan bij het Europees Centrum voor de Consument in België. Dat netwerk verdedigt consumentenrechten en treedt op als gratis juridisch adviseur en bemiddelaar in grensoverschrijdende geschillen.
- Een incassobureau neemt contact met u op en eist een betaling?
Controleer eerst of het incassobureau geregistreerd staat bij de FOD Economie. Raadpleeg hiervoor de pagina met de lijst met alle ingeschreven incassobureaus of de pagina Lijst van televerkopers en incassobureaus waarover de FOD Economie meldingen ontving.
Bent u het niet eens met een betalingsaanmaning? Laat dat zo snel mogelijk per aangetekende post weten. Gebruik hiervoor onze modelbrief Protesteren van de minnelijke invordering door uw incassobureau, twijfel over de schuld.
Een incassobureau kan u alleen vragen om te betalen, maar niet dwingen om te betalen. Laat u dus niet intimideren! Voor meer informatie over het innen van schulden, raadpleeg ook onze pagina Invordering door een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat. - Als uw rekening zonder uw toestemming is gedebiteerd, moet u onmiddellijk uw bank op de hoogte stellen en de betaling of domiciliëring betwisten. Als het een betaling met uw kredietkaart betreft, ga dan naar www.mijnkaart.be om uw aankoop te betwisten.
- Als u geen verkooptelefoontjes meer wilt krijgen, schrijf u dan in op de "Bel-me-niet-meer" lijst. Zo kunnen bedrijven niet langer telefonisch contact met u opnemen voor commerciële doeleinden. Buitenlandse televerkopers die in Belgie actief zijn, moeten in principe ook die lijst respecteren.
Opgelet! Als u op de “Bel-me-niet-weer”-lijst staat en u u vervolgens inschrijft voor een online wedstrijd bijvoorbeeld, dan geeft u het bedrijf toestemming om contact met u op te nemen.