U bent net het slachtoffer geworden van oplichterij waarbij u geld hebt verloren. Vervolgens krijgt u een telefoontje van iemand die beweert dat hij u kan helpen het verloren geld terug te krijgen.

Opgelet! U loopt het risico opnieuw te worden opgelicht door een zgn. “recovery room” fraude (of fraude in fraude).

Wat is “recovery room” fraude?

Bij dit soort fraude neemt de oplichter telefonisch of via e-mail contact op met consumenten of beleggers die eerder zijn bedrogen. En dat zonder dat ze ergens om gevraagd hebben. De oplichter biedt hulp aan bij het terugkrijgen van de verloren geldsommen.

Er zijn veel vormen van “recovery room” fraude. In sommige gevallen biedt de oplichter aan om aandelen terug te kopen die hij u bij eerdere investeringen heeft aanbevolen en die niet zo goed presteren als verwacht. In andere gevallen kan de oplichter u te hulp schieten door te doen alsof hij samenwerkt met advocaten of bij Interpol werkt. In ruil voor zijn diensten brengt hij slechts een kleine vergoeding in rekening.

In werkelijkheid krijgt u nooit iets terug: noch het geld dat u eerder verloor, noch de bedragen die u betaalt als vergoeding voor de beloofde hulpdiensten.

4 tips om uzelf te beschermen tegen “recovery room” fraude

1. Identificeer met wie u te maken heeft

  • Controleer altijd de identiteit van de persoon/de onderneming die contact met u opneemt (bedrijfsnaam, adres, land van vestiging enz.). Als het een Belgisch bedrijf is, moet het geregistreerd zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), de databank die de identificatiegegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheid (-en) centraliseert, en een ondernemingsnummer (KBO-nummer) hebben. U moet dat nummer kunnen vinden op de website van de onderneming en op elke factuur (als die er is).
  • Informeer naar de reputatie van de persoon of de onderneming. Raadpleeg online discussieforums om informatie en relevante meningen van klanten over de betrouwbaarheid van de verkoper te verzamelen. U kunt de ervaringen van andere consumenten terugvinden door de volgende trefwoorden te combineren in zoekmachines: de naam van de website en woorden als "scam", "fraude", enz. Diversifieer uw informatiebronnen, want sommige verkopers aarzelen niet om valse positieve getuigenissen achter te laten om het vertrouwen van klanten te winnen.
  • Als een bedrijf u benadert voor financiële investeringen, raadpleeg dan de website van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) om te controleren of het bedrijf de nodige vergunningen heeft om in België actief te zijn en of het niet al bekend staat om oplichting. Op die website vindt u ook waarschuwingen over verschillende ondernemingen die op onregelmatige wijze actief zijn in België.

Ga niet in op een investeringsaanbod als u geen duidelijke en betrouwbare informatie kunt vinden. En als er contact met u wordt opgenomen in naam van Interpol, is het zeker oplichterij!

2. Geef nooit uw persoonlijke gegevens!

  • Oplichters vragen vaak om een kopie van uw identiteitskaart, een foto, bewijs van domicilie of de nummer van uw bankkaart of kredietkaart. Soms beweren ze dat dat wettelijk verplicht is. Ga zeker nooit in op die verzoeken en verstrek geen persoonlijke gegevens.

3. Eis duidelijke en precieze informatie over de financiële producten die worden aangeboden

  • Zoek alles uit over het aangeboden product of de aangeboden dienst, de kosten en risico's ervan, of over de onderneming en haar vergunning om te werken. Als u niet precies begrijpt wat het voorstel inhoudt en welke voorwaarden erop van toepassing zijn, wees dan voorzichtig want het zou oplichterij kunnen zijn.
  • Geef niet toe aan de druk van mensen die erop staan om snel te reageren op hun aanbod. Verdedig uw rechten als consument, het recht om de tijd te nemen om na te denken. Neem dus geen overhaaste beslissingen.

4. Pas op voor beloften die te mooi zijn om waar te zijn.

  • In de meeste gevallen ziet u het verloren geld nooit meer terug. Als een rendement te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Laat u niet verblinden door verleidelijke beloften.

U bent het slachtoffer geworden van recovery room fraude. Wat nu?

  • Betaal niets meer! Zelfs niet als de onderneming een extra betaling en/of de betaling van een belasting eist als voorwaarde om uw geld terug te krijgen. Die extra vereisten zijn vaak een teken van oplichterij en hun enige doel is om u nog meer geld te laten verliezen.
  • Dien onmiddellijk een klacht in bij de lokale politie.
  • Neem in ieder geval ook zo snel mogelijk contact op met uw bank en andere betrokken banken. Uw bank zal aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters vragen om het geld terug te storten. De bank zal de overschrijving ook trachten te blokkeren (als die recent is) of zal uw rekening blokkeren zodat de oplichters geen geld meer kunnen afhalen. Wordt de fraude echter te laat ontdekt en werd het bedrag al afgehaald door de oplichters of overgeschreven naar een buitenlandse rekening, dan kunt u het geld niet meer recupereren via de bank. Als laatste redmiddel kunt u juridische hulp inschakelen. Maar dan nog is het onwaarschijnlijk dat het werkt.
  • Bel Card Stop (078 170 170) om uw kredietkaart te blokkeren, als u de gegevens ervan hebt doorgegeven.
  • Meld de oplichting op het Meldpunt van de FOD Economie.
    Vermeld als indiener van de klacht "een particulier" en als tegenpartij "een onderneming". Selecteer het thema Fraude & oplichting en vervolgens het scenario Phishing en andere vormen van frauduleuze gegevensverwerving.U ontvangt advies en informatie over de te ondernemen stappen, evenals de contactgegevens van personen die u kunnen helpen.
  • Raadpleeg ook de pagina Phishing - niet-toegestane betalingstransacties U vindt hier meer informatie over uw rechten in het geval van niet-toegestane betalingen.