U krijgt een telefoontje van iemand die beweert bij een helpdesk van Microsoft te werken. De persoon spreekt Engels en vertelt u dat Microsoft een aantal problemen heeft gedetecteerd met het Windows-besturingssysteem van uw pc. Als uw computer is geïnfecteerd door virussen, zal de persoon in kwestie aanbieden om te helpen het probleem op te lossen.

Let op, u bent misschien het slachtoffer van technische ondersteuningsfraude of kortweg Windows-fraude!

Wat is Windows-fraude?

Bij dit soort oplichting neemt de oplichter contact met u op en doet hij zich voor als een helpdeskmedewerker van Microsoft. Hij spreekt over het algemeen Engels. Hij beweert dat uw computer is geïnfecteerd door een virus of dat het besturingssysteem van uw pc traag is. Zijn echte bedoeling is om de controle van uw pc op afstand over te nemen.

De oplichter is erg overtuigend en vooral volhardend, want als u ophangt, belt hij u terug. En als u twijfelt of hij kan zien wat er op uw pc staat, bewijst hij zijn 'goede trouw' door u een nummer te geven (CLSID) dat volgens hem een uniek nummer is voor elke computer. Hij vraagt u om dit nummer te controleren. Om dit te doen, moet u de verbinding met het internet verbreken (offline, u bent veilig) en een reeks commando's uitvoeren die uw CLSID onthullen. En dan ziet u dat dit CLSID precies overeenkomt met het nummer dat de fraudeur u gaf.

In werkelijkheid is er niets unieks of persoonlijks aan dit nummer: alle computers met Windows hebben hetzelfde nummer. De oplichter heeft u er eindelijk van overtuigd dat hij echt voor Microsoft werkt en dat uw pc wat beveiligingswerk nodig heeft. U wordt dan gevraagd om zogenaamde beveiligingssoftware te installeren. Het enige wat u hoeft te doen is op een link klikken, die zich vaak op een webpagina bevindt die de officiële Microsoft-site imiteert. Vanaf dat moment wordt spyware op uw computer geïnstalleerd zonder dat u het doorhebt. De fraudeur kan ook vragen om hem de controle over uw computer te geven zodat uw computer op afstand kan schoonmaken. 

Op de een of andere manier heeft hij nu toegang tot uw systeem. Hij kan uw wachtwoorden of bankgegevens onderscheppen en uw rekeningen leeghalen. En omdat voor er soms moet worden betaald voor technische ondersteuning, kan de oplichter zo ver gaan om u te vragen een bescheiden bedrag (€ 7 of € 10, bijvoorbeeld) te betalen voor de beveiligingssoftware.

Tips om de Windows-fraude te vermijden

  • Weet dat Microsoft niet kan zien wat er op uw pc staat en nooit telefonisch contact opneemt met zijn klanten. Vertrouw nooit iemand die u belt namens een dergelijke onderneming.
  • Hang onmiddellijk op als u zo'n telefoontje krijgt. Doe alsof u geen Engels spreekt: aangezien deze fraude vaak vanuit het buitenland wordt uitgevoerd, is het echt een probleem voor de fraudeur als u geen Engels spreekt.
  • Geef nooit uw persoonlijke gegevens of bankgegevens door (wachtwoord, bankrekeningnummer, ...).
  • Denk altijd twee keer na voordat u op een link klikt of software installeert die door onbekenden wordt aangeboden.
  • Geef nooit de controle over uw computer aan vreemden.
  • Betaal niets!
  • Als uw scherm plotseling zwart wordt, al is het maar voor een paar seconden, haal dan onmiddellijk de netwerkkabel uit het stopcontact of schakel uw wifi-router uit. Een zwart scherm betekent dat scammers de controle over uw computer hebben overgenomen. Wacht een paar uur voordat u opnieuw verbinding maakt en verander uw wachtwoord.

Bent u in de val gelopen? Wat kunt u doen?

  • Neem onmiddellijk contact op met uw bank om te proberen de transactie te annuleren vooraleer de betaling is uitgevoerd.
  • Bel Card Stop (078 170 170) om uw bankkaart te blokkeren, als u de gegevens ervan hebt doorgegeven.
  • Dien een klacht in bij de lokale politie. Houd er echter rekening mee dat uw klacht er niet toe zal leiden dat u uw geld terugkrijgt als de transactie eenmaal is uitgevoerd. Maar uw klacht is wel nuttig om de daders op te sporen.