Uw telefoon gaat maar één of twee keer over. U hebt niet de tijd gehad om op te nemen. Zonder aandacht te besteden aan het nummer dat u probeerde te bellen, maakt u aanstalten om de beller meteen terug te bellen.

Pas op! Het kan wangiri-fraude zijn!

Wat is wangiri-fraude?

Bij die vorm van oplichting, gebruiken oplichters een computersysteem dat tientallen telefoonnummers oproept; ze laten de telefoon een of twee keer overgaan en hangen dan op.

Bellers zien een gemiste oproep op hun telefoon van een nummer dat ze niet kennen. Het is wanneer mensen het nummer terugbellen dat de zogenaamde wangiri-fraude plaatsvindt.

Het nummer dat wordt teruggebeld is een betaalnummer, vaak in het buitenland. Oplichters profiteren hiervan om bellers zo lang mogelijk aan de lijn te houden. En hoe langer het gesprek duurt, des te hoger de telefoonkosten voor de bellers!

Oplichters kunnen ook een sms gebruiken om hun slachtoffers te misleiden. Ze sturen een sms waarin ze hun slachtoffers uitnodigen een nummer in het buitenland te bellen. Om hun slachtoffers te lokken, vermelden ze in het bericht dat ze een prijs hebben gewonnen.

Waarom hebben we het over wangiri-fraude? Die vorm van oplichting is vernoemd naar de Japanse term “wangiri”, wat "één keer overgaan en stoppen" betekent.

Wat kunt u doen tegen wangiri-fraude?

  • Hebt u een gemiste oproep ontvangen van een onbekend nummer dat geen bericht heeft achtergelaten? Doe niets! Bel dat nummer vooral niet! Als het echt belangrijk is, neemt de persoon wel zelf opnieuw contact met u op.
  • Wilt u toch terugbellen? Hang meteen op zodra u beseft dat u de persoon aan de andere kant van de lijn niet kent of indien die persoon onzin uitkraamt.
    Hoe langer het gesprek, des te hoger uw telefoonrekening zal zijn!
  • Controleer het oproepnummer als uw telefoon of mobiele telefoon dat ondersteunt.
  • Blokkeer nummers die u niet vertrouwt op uw smartphone.

Bent u slachtoffer van wangiri-fraude? Hebt u geld verloren? Wat nu?

  • Meld dat aan het Meldpunt van de FOD Economie.
    Vermeld als indiener van de klacht "een particulier" en als tegenpartij "een onderneming". Selecteer het thema Publiciteit & klantenwerving (verkooptechnieken), en vervolgens Telefonische klantenwerving. U ontvangt advies en informatie over de te ondernemen stappen, evenals de contactgegevens van personen die u kunnen helpen.
  • Dien een klacht in bij de lokale politie.