Hoe gaat men te werk?

Eerst wordt u opgebeld (vaak door een buitenlands telemarketingbureau) om u uit te nodigen voor een bezoek aan de showroom van een meubelzaak (beddengoed, salons, enz.). Men belooft u een cadeau, of zelfs meerdere cadeaus, als u als koppel komt.

Enkele dagen later ontvangt u een schriftelijke uitnodiging, en vaak nog een telefoontje om u eraan te herinneren dat u bent uitgenodigd.

Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging.

Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt.

De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij verbluft u met zijn praatjes, vervoert u met verleidelijke voorstellen, zet een heel toneel op waarin u de held bent, de grote winnaar van een enorme korting dankzij uw geluksnummer. Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen toe te kennen, zodat u zeker zult instemmen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zullen de psychologische spelletjes van de verkoper zeker vat op u krijgen: beschimpingen, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.

“... Losers als u die alleen maar komen om een cadeau in ontvangst te nemen. …”

“… Meneer, u gaat mevrouw die zo ziek is dit toch wel gunnen…?”

“… U had niet naar een zaak in beddengoed moeten komen, u had naar een begrafenisonderneming moeten gaan…”

De druk is zo groot dat het moeilijk is om in dergelijke omstandigheden niet te bezwijken.

Waaraan stelt u zich bloot?

Zodra de bestelbon ondertekend is, zit u met een duur goed in vergelijking met de reële waarde, vaak van erbarmelijke kwaliteit. Misschien moest u daarbij ook een kredietovereenkomst tekenen die nog lang op uw budget zal wegen.

Er is weinig dat u kunt doen, want de ondernemingen die zich tijdelijk in deze showrooms vestigen, verhuizen na hun acties en verdwijnen dan spoorloos.

Goede reflexen

Wanneer u wordt uitgenodigd in een van deze showrooms, aarzel dan niet om ons dat te melden!

De beste reflex is echter nog altijd de uitnodiging TE WEIGEREN wanneer u telefonisch gecontacteerd wordt!

Praktische fiche (PDF, 292.9 KB)

Andere goede reflexen aan te nemen...

Laatst bijgewerkt
3 april 2019

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Dringende herstelling? Betaal je niet blauw!

  2. Consumentenbescherming

    Let op voor nepadvertenties op sociale media!

  3. Consumentenbescherming

    Probleem op reis? Waar kan ik terecht?