""

U hebt een verkoopgesprek ontvangen. De persoon vertelt u dat er niet ver van u een nieuwe meubelwinkel is geopend. Hij nodigt u uit om de showroom te bezoeken en zegt dat u een cadeau krijgt bij uw bezoek. U gaat erheen en de verkoopmedewerker belooft u een reeks kortingen die alleen geldig zijn op de dag van uw bezoek.

Let op! U loopt misschien in de val van frauduleuze pop-upwinkels!

Hoe gaan deze oplichters te werk?

Eerst neemt een buitenlands telemarketingbedrijf contact met u op om u uit te nodigen voor een bezoek aan een nieuwe meubelshowroom (beddengoed, woonkamers enz.). De persoon aan de lijn belooft u een of meer cadeaus als u met z'n tweeën komt.

Een paar dagen later ontvangt u een schriftelijke uitnodiging, en vaak nog een telefoontje om u eraan te herinneren dat u bent uitgenodigd.

Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging. Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt.

De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij doet u nog meer verleidelijke voorstellen en legt uit dat u een enorme korting krijgt op uw aankoop, dankzij het nummer op uw uitnodiging.

Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen te geven, zodat u zeker zult instemmen. Als u dat niet doet, dan probeert de verkoper met psychologische spelletjes vat op u te krijgen: kritiek, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.

De druk is zo groot dat het moeilijk is om in dergelijke omstandigheden niet te bezwijken.

Waaraan stelt u zich bloot?

Dergelijke verkooppraktijken zijn gebaseerd op een goed geolied en effectief scenario.

Zodra u de bestelbon hebt ondertekend, zit u met een artikel waarvoor u veel te veel hebt betaald in verhouding tot de werkelijke waarde. Een artikel dat vaak van slechte kwaliteit is. Bovendien hebt u misschien ook een kredietovereenkomst moeten tekenen die nog lang zwaar op uw budget zal wegen.

Er is weinig dat u kunt doen, want de ondernemingen die gebruikmaken van zulke agressieve verkooptechnieken vestigen zich doorgaans tijdelijk op een locatie (pop-upwinkel) en verdwijnen spoorloos zodra de buit binnen is.

Tips om uzelf te beschermen tegen dit soort agressieve verkooppraktijken.

  • Weiger de uitnodiging als u zo'n telefoontje krijgt - dat is het beste wat u kunt doen!
  • Bent u toch geneigd om een artikel te kopen? Vergelijk de artikelen en de prijzen van andere winkels voordat u een aankoop doet.
  • Geef niet toe aan druk of bedreigingen! Neem de tijd om goed na te denken voordat je koopt.
Laatst bijgewerkt
23 november 2023