Situatieschets

Je bent aannemer en je bent bezig met een aantal verbouwingen bij klanten. Je verstuurt je facturen, maar de betalingen blijven uit. Nadat je aanmaningen stuurt naar enkele klanten, blijkt dat zij wel degelijk betaald hebben, maar niet via jouw bankrekening.

Risico

Je bent wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. Bij deze fraude onderscheppen oplichters de papieren (of elektronische) factuur, veranderen ze het rekeningnummer en versturen de aangepaste factuur. Als de klant deze betaalt, betaalt hij dus de oplichters. Het risico bestaat dat de klant niet in staat is om je te betalen omdat hij het geld al overgeschreven heeft (op de verkeerde rekening).

Tips

Plaats je rekeningnummer niet alleen op de factuur, maar ook op de bestelbon en op je website.

Vraag je klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen.

Vermijd meldingen op je enveloppen die de aandacht kunnen trekken van oplichters. Gebruik bijvoorbeeld blanco enveloppes en geen vensteromslagen.

In de val gelopen?

Vraag uw klant om zo snel mogelijk zijn bank te contacteren om de fraude te melden.

Meld het op meldpunt.belgie.be (optie ‘vervalste factuur’).

Download de fiche (PDF, 3.46 MB)

Laatst bijgewerkt
25 oktober 2021