""

Situatieschets

U bent aannemer en u bent bezig met een aantal verbouwingen bij klanten. U verstuurt uw facturen, maar de betalingen blijven uit. Nadat u aanmaningen stuurt naar enkele klanten, blijkt dat zij wel degelijk betaald hebben, maar niet via uw bankrekening.

Risico

U bent wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. Bij deze fraude onderscheppen oplichters de papieren (of elektronische) factuur, veranderen ze het rekeningnummer en versturen de aangepaste factuur. Als de klant die betaalt, betaalt hij dus de oplichters. Het risico bestaat dat de klant niet in staat is om u te betalen omdat hij het geld al overgeschreven heeft (op de verkeerde rekening).

Tips

Plaats uw rekeningnummer niet alleen op de factuur, maar ook op de bestelbon en op uw website. Vraag uw klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen. Vermijd meldingen op uw enveloppen die de aandacht kunnen trekken van oplichters. Gebruik bijvoorbeeld blanco enveloppes en geen vensteromslagen.

In de val gelopen?

Vraag uw klant om zo snel mogelijk zijn bank te contacteren om de fraude te melden. Meld de fraude op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”).

Download de fiche (PDF, 253.68 KB)

Laatst bijgewerkt
17 november 2023