U ziet op Facebook een advertentie waarin u een gratis staal van een of ander product (dikwijls vermagerings- of schoonheidsproducten) wordt aangeboden. U klikt op de link en komt terecht op een pagina met bijkomende info over het product en de mogelijkheid om een gratis staal te bestellen.

Zodra u het gratis staal bestelt, beginnen de problemen. In de algemene voorwaarden, die u waarschijnlijk niet heeft gelezen, is namelijk vermeld dat u zich verbindt aan een duur abonnement. U stelt vast dat er de volgende maanden geld van uw rekening verdwijnt en dat u ongewenste pakjes krijgt toegestuurd.

Daarnaast is er een reëel gevaar dat de producten die u krijgt helemaal niet werken of soms zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid.

Een ondernemer mag niet alleen in de algemene voorwaarden zetten dat het om een betaald abonnement gaat. Die informatie moet ook bij het aanbod staan zodat u daar bewust voor kunt kiezen. De vervolgzendingen zijn in dit geval geen onderdeel van de overeenkomst. U hoeft er niet voor te betalen.

Lees deze tips en tricks om niet opgelicht te worden op het internet.

Voor meer informatie over het probleem van afgedwongen aankopen, zie onze website.

Een geschil met een bedrijf?

U kunt een beroep doen op de ombudsdienst voor consumenten.

Adres:

North Gate II,
Koning Albert II-laan 8 bus 1
1000 Brussel

Tel.: +32 2 702 52 00
Fax: +32 2 808 71 20
E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be
Website: www.consumentenombudsdienst.be

Waar en hoe een probleem signaleren?

Indien uw rechten niet werden gerespecteerd, of indien u het slachtoffer bent van misleiding, bedrog, fraude of oplichting, kunt u terecht bij het meldpunt.

Laatst bijgewerkt
3 mei 2021