Wat kunt u doen als u een misleidend telefoonaanbod krijgt?

Table of Contents

    Heel wat consumenten komen in contact met telefonische oplichters. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over die praktijken.

    Enkele goede reflexen

    1. U krijgt een telefonisch aanbod, maar u twijfelt? Neem het aanbod dan niet aan. Vraag eventueel waar u meer informatie kunt vinden voor u beslist.
    2. Twijfelt u over de echtheid van het aanbod of de eerlijkheid van het bedrijf dat u contacteert, raadpleeg dan de lijst van verdachte televerkopers en incassobureaus op de website.
    3. U heeft in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment dat u de bestelling ontvangt, het zogenaamde herroepingsrecht . De onderneming moet u hierover informeren. Als ze u daarover niet informeert voor het moment van de levering, dan wordt de herroepingstermijn verlengd met 12 maanden (dus in totaal 12 maanden en 14 dagen).
    4. Meld het frauduleuze telefoongesprek zeker aan de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument  wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.
    5. Als u slachtoffer bent geworden en een incassobureau eist een betaling, dan kunt u die betwisten per e-mail of met een aangetekend schrijven. Gebruik daarvoor de modelbrief (DOCX, 24.27 KB)  van de FOD Economie. Een incassobureau kan u enkel vragen om te betalen, maar niet dwingen. Laat u niet intimideren.
    6. Is er geld van uw bankrekening gegaan zonder uw toestemming, contacteer dan zo snel mogelijk uw bank en betwist de domiciliëring. Voor een betwisting van een betaling via uw kredietkaart, kunt u terecht op www.mijnkaart.be

    Infographic-oplichters-aan-de-lijn.jpg

    Als u in de toekomst geen commerciële telefoonoproepen meer wil ontvangen, kunt u zich inschrijven op de Bel-me-niet-meer-lijst . Ondernemingen mogen u in dat geval niet meer telefonisch contacteren voor commerciële doeleinden. Ook buitenlandse bedrijven die in België aan telemarketing willen doen, moeten in principe de lijst respecteren.

    Let wel op: als u zich nadien toch nog ergens inschrijft, bijvoorbeeld via een onlinewedstrijd, geeft u wel toestemming aan dat bedrijf om u te contacteren.

    Laatst bijgewerkt
    16 april 2018

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming

      Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen!

    2. Consumentenbescherming
      Ondernemingen

      Ligt u in geschil met een onderneming en vindt u geen oplossing?

    3. Consumentenbescherming

      Recordhoeveelheid namaakspeelgoed ontdekt in 2017